IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uspostavljanje prijateljstva u vrtiću: razvojne potrebe predškolske dece

Establishing friendship in kindergarten: development needs of preschool children

Thumbnail
2020
Uspostavljanje_prijateljstva_2020.pdf (258.5Kb)
Authors
Partalo, Sanja
Contributors
Lalić-Vučetić, Nataša
Gundogan, Dragana
Radanović, Ana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Motivacija predškolskog deteta zasnovana je na praktičnim aktivnostima i socijalnim interakcijama. Prijateljstvo zadovoljava detetovu potrebu za uspostavljanjem odnosa sa drugima na temelju odanosti, privrženosti i ljubavi, podržavajući osećaj vlastite vrednosti. Vršnjačka prihvaćenost i podrška podstiču razvoj kompetencija i motivacije za nove aktivnosti, pre svega igre. Visok nivo motivacije za rano učenje u predškolskom periodu pozitivno korelira sa društvenošću, zrelošću u određenim socijalnim situacijama, usmerenošću na saradnju, kao i sa samopouzdanjem i prediktor je motivacije za učenje i akademska postignuća kasnije u obrazovanju. Cilj ovog rada predstavlja identifikovanje procena vaspitača o aspektima prijateljstva predškolsk dece u odnosu na uzrast i pripadnost vaspitnoj grupi. Na uzorku predškolske dece (N=2009) primenjena je Opservaciona skala za procenu razvijenosti prijateljstva predškolske decekoja je sadržala 52 stavke u odnosu na koje su vaspitači procenjival...i učestalost indikatora dečijih prijateljstava. Primenjena je faktorska analiza koja je rezultovala ekstrakcijom četiri smislena faktora: Prijateljstvo kao približavanje altruizmu, Prijateljstvo kao udaljavanje od egoizma, Prijateljstvo kao udaljavanje od narcisoidnosti i Prijateljstvo kao davanje i primanje ljubavi. Dobijeni rezultati ukazuju na statistički značajne razlike između pojedinih aspekata prijateljstva predškolske dece s obzirom na pripadnost vrtićkoj grupi. Uporedo sa uzrastom deteta usložnjavaju se socijalni odnosi i raste sposobnost njihovog prihvatanja. Prijateljstva dece starijih vaspitnih grupa su kvalitetnija i stabilnija, što se pozitivno odražava na motivaciju i grupno usaglašavanje. Deca u mešovitim grupama u odnosu na uzrasno homogene grupe lakše prevazilaze narcisoidnost (samozaljubljenost) i usmerena su na drugu decu, što podstiče razvoj prijateljstva. Dobijeni nalazi upućuju na to da je vaspitač, u ulozi partnera, ključna osoba koja neguje i podstiče prijateljske odnose, ali i sva socijalna iskustva u vrtiću. Stoga bi vaspitači trebalo da razvijaju podsticajno ili motivišuće okruženje za razvoj i vaspitanje predškolske dece.

Motivation of a pre-school child is based on practical activities and social interaction. Friendship meets a child’s need for establishing relationships with others that are based on loyalty, attachment and affection, thus encouraging a sense of self-worth. Acceptance and support provided by peers encourage development of competencies and motivation for new activities, the play above all. A high level of motivation for early learning is positively correlated with sociability, maturity in different social circumstances, focus on team work and self-confidence; it also predicts motivation for later academic achievements. The aim of the paper is to assess evaluation of different aspects of friendship in pre-school children, in terms of age and group as provided by educationists. The friendship observation scale in pre-school children containing 52 entries was applied to our sample (N=2009) and the educationists assessed the frequency of children’s friendship indicators. The data ...were analysed, resulting in four factors: friendship converging to altruism, friendship distancing from egoism, friendship distancing from narcissism, and friendship as giving and accepting love. The obtained results indicated significant statistical differences among specific aspects of friendship of pre-school children depending on the kindergarten group. As children grow up, their social relations and ability to accept others become more complex. Children attending senior kindergarten groups tend to establish more stable friendships, which has a positive impact on motivation and group harmonization. Children attending groups composed of different age overcome narcissism (selfinfatuation) and focus on other children, which encourages development of friendship. According to results, an educationist is viewed as a partner and plays a key role in supporting friendship and overall social experience in kindergartens. Hence, educationists should encourage and motivate healthy environment for pre-school children.

Keywords:
razvojne potrebe deteta / motivacija / vršnjački odnosi / prijateljstvo / vrtićka grupa / developmental needs of a child / motivation / peer relations / friendship / kindergarten group
Source:
Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse, 2020, 64-65
Publisher:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
Note:
  • Knjiga rezimea, 25. Međunarodna naučna konferencija "Pedagoška istraživanja i školska praksa
  • Book of abstracts / 25th International Scientific Conference "Educational Research and School Practice"

ISBN: 978-86-7447-151-7

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/507
Collections
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Partalo, Sanja
PY  - 2020
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/507
AB  - Motivacija predškolskog deteta zasnovana je na praktičnim aktivnostima i socijalnim interakcijama.
Prijateljstvo zadovoljava detetovu potrebu za uspostavljanjem odnosa sa drugima na temelju
odanosti, privrženosti i ljubavi, podržavajući osećaj vlastite vrednosti. Vršnjačka prihvaćenost i
podrška podstiču razvoj kompetencija i motivacije za nove aktivnosti, pre svega igre. Visok nivo
motivacije za rano učenje u predškolskom periodu pozitivno korelira sa društvenošću, zrelošću u
određenim socijalnim situacijama, usmerenošću na saradnju, kao i sa samopouzdanjem i prediktor
je motivacije za učenje i akademska postignuća kasnije u obrazovanju. Cilj ovog rada predstavlja
identifikovanje procena vaspitača o aspektima prijateljstva predškolsk dece u odnosu na uzrast i
pripadnost vaspitnoj grupi. Na uzorku predškolske dece (N=2009) primenjena je Opservaciona skala
za procenu razvijenosti prijateljstva predškolske decekoja je sadržala 52 stavke u odnosu na koje
su vaspitači procenjivali učestalost indikatora dečijih prijateljstava. Primenjena je faktorska analiza
koja je rezultovala ekstrakcijom četiri smislena faktora: Prijateljstvo kao približavanje altruizmu,
Prijateljstvo kao udaljavanje od egoizma, Prijateljstvo kao udaljavanje od narcisoidnosti i Prijateljstvo
kao davanje i primanje ljubavi. Dobijeni rezultati ukazuju na statistički značajne razlike između
pojedinih aspekata prijateljstva predškolske dece s obzirom na pripadnost vrtićkoj grupi. Uporedo sa
uzrastom deteta usložnjavaju se socijalni odnosi i raste sposobnost njihovog prihvatanja. Prijateljstva
dece starijih vaspitnih grupa su kvalitetnija i stabilnija, što se pozitivno odražava na motivaciju
i grupno usaglašavanje. Deca u mešovitim grupama u odnosu na uzrasno homogene grupe lakše
prevazilaze narcisoidnost (samozaljubljenost) i usmerena su na drugu decu, što podstiče razvoj
prijateljstva. Dobijeni nalazi upućuju na to da je vaspitač, u ulozi partnera, ključna osoba koja neguje i
podstiče prijateljske odnose, ali i sva socijalna iskustva u vrtiću. Stoga bi vaspitači trebalo da razvijaju
podsticajno ili motivišuće okruženje za razvoj i vaspitanje predškolske dece.
AB  - Motivation of a pre-school child is based on practical activities and social interaction. Friendship
meets a child’s need for establishing relationships with others that are based on loyalty, attachment
and affection, thus encouraging a sense of self-worth. Acceptance and support provided by peers
encourage development of competencies and motivation for new activities, the play above all.
A high level of motivation for early learning is positively correlated with sociability, maturity in
different social circumstances, focus on team work and self-confidence; it also predicts motivation
for later academic achievements. The aim of the paper is to assess evaluation of different aspects
of friendship in pre-school children, in terms of age and group as provided by educationists. The
friendship observation scale in pre-school children containing 52 entries was applied to our sample
(N=2009) and the educationists assessed the frequency of children’s friendship indicators. The data
were analysed, resulting in four factors: friendship converging to altruism, friendship distancing
from egoism, friendship distancing from narcissism, and friendship as giving and accepting love. The
obtained results indicated significant statistical differences among specific aspects of friendship of
pre-school children depending on the kindergarten group. As children grow up, their social relations
and ability to accept others become more complex. Children attending senior kindergarten groups
tend to establish more stable friendships, which has a positive impact on motivation and group
harmonization. Children attending groups composed of different age overcome narcissism (selfinfatuation)
and focus on other children, which encourages development of friendship. According to
results, an educationist is viewed as a partner and plays a key role in supporting friendship and overall
social experience in kindergartens. Hence, educationists should encourage and motivate healthy
environment for pre-school children.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
C3  - Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse
T1  - Uspostavljanje prijateljstva u vrtiću: razvojne potrebe predškolske dece
T1  - Establishing friendship in kindergarten: development needs of preschool children
EP  - 65
SP  - 64
ER  - 
@conference{
author = "Partalo, Sanja",
year = "2020",
abstract = "Motivacija predškolskog deteta zasnovana je na praktičnim aktivnostima i socijalnim interakcijama.
Prijateljstvo zadovoljava detetovu potrebu za uspostavljanjem odnosa sa drugima na temelju
odanosti, privrženosti i ljubavi, podržavajući osećaj vlastite vrednosti. Vršnjačka prihvaćenost i
podrška podstiču razvoj kompetencija i motivacije za nove aktivnosti, pre svega igre. Visok nivo
motivacije za rano učenje u predškolskom periodu pozitivno korelira sa društvenošću, zrelošću u
određenim socijalnim situacijama, usmerenošću na saradnju, kao i sa samopouzdanjem i prediktor
je motivacije za učenje i akademska postignuća kasnije u obrazovanju. Cilj ovog rada predstavlja
identifikovanje procena vaspitača o aspektima prijateljstva predškolsk dece u odnosu na uzrast i
pripadnost vaspitnoj grupi. Na uzorku predškolske dece (N=2009) primenjena je Opservaciona skala
za procenu razvijenosti prijateljstva predškolske decekoja je sadržala 52 stavke u odnosu na koje
su vaspitači procenjivali učestalost indikatora dečijih prijateljstava. Primenjena je faktorska analiza
koja je rezultovala ekstrakcijom četiri smislena faktora: Prijateljstvo kao približavanje altruizmu,
Prijateljstvo kao udaljavanje od egoizma, Prijateljstvo kao udaljavanje od narcisoidnosti i Prijateljstvo
kao davanje i primanje ljubavi. Dobijeni rezultati ukazuju na statistički značajne razlike između
pojedinih aspekata prijateljstva predškolske dece s obzirom na pripadnost vrtićkoj grupi. Uporedo sa
uzrastom deteta usložnjavaju se socijalni odnosi i raste sposobnost njihovog prihvatanja. Prijateljstva
dece starijih vaspitnih grupa su kvalitetnija i stabilnija, što se pozitivno odražava na motivaciju
i grupno usaglašavanje. Deca u mešovitim grupama u odnosu na uzrasno homogene grupe lakše
prevazilaze narcisoidnost (samozaljubljenost) i usmerena su na drugu decu, što podstiče razvoj
prijateljstva. Dobijeni nalazi upućuju na to da je vaspitač, u ulozi partnera, ključna osoba koja neguje i
podstiče prijateljske odnose, ali i sva socijalna iskustva u vrtiću. Stoga bi vaspitači trebalo da razvijaju
podsticajno ili motivišuće okruženje za razvoj i vaspitanje predškolske dece., Motivation of a pre-school child is based on practical activities and social interaction. Friendship
meets a child’s need for establishing relationships with others that are based on loyalty, attachment
and affection, thus encouraging a sense of self-worth. Acceptance and support provided by peers
encourage development of competencies and motivation for new activities, the play above all.
A high level of motivation for early learning is positively correlated with sociability, maturity in
different social circumstances, focus on team work and self-confidence; it also predicts motivation
for later academic achievements. The aim of the paper is to assess evaluation of different aspects
of friendship in pre-school children, in terms of age and group as provided by educationists. The
friendship observation scale in pre-school children containing 52 entries was applied to our sample
(N=2009) and the educationists assessed the frequency of children’s friendship indicators. The data
were analysed, resulting in four factors: friendship converging to altruism, friendship distancing
from egoism, friendship distancing from narcissism, and friendship as giving and accepting love. The
obtained results indicated significant statistical differences among specific aspects of friendship of
pre-school children depending on the kindergarten group. As children grow up, their social relations
and ability to accept others become more complex. Children attending senior kindergarten groups
tend to establish more stable friendships, which has a positive impact on motivation and group
harmonization. Children attending groups composed of different age overcome narcissism (selfinfatuation)
and focus on other children, which encourages development of friendship. According to
results, an educationist is viewed as a partner and plays a key role in supporting friendship and overall
social experience in kindergartens. Hence, educationists should encourage and motivate healthy
environment for pre-school children.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja",
journal = "Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse",
title = "Uspostavljanje prijateljstva u vrtiću: razvojne potrebe predškolske dece, Establishing friendship in kindergarten: development needs of preschool children",
pages = "65-64"
}
Partalo, S.. (2020). Uspostavljanje prijateljstva u vrtiću: razvojne potrebe predškolske dece. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 64-65.
Partalo S. Uspostavljanje prijateljstva u vrtiću: razvojne potrebe predškolske dece. in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse. 2020;:64-65..
Partalo, Sanja, "Uspostavljanje prijateljstva u vrtiću: razvojne potrebe predškolske dece" in Motivacija u obrazovanju između teorije i prakse (2020):64-65.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB