Приказ основних података о документу

dc.contributorDžinović, Vladimir
dc.contributorNikitović, Tijana
dc.creatorĐorđević, Ana
dc.creatorStanković, Biljana
dc.date.accessioned2021-05-10T10:16:24Z
dc.date.available2021-05-10T10:16:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-7447-154-8
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/418
dc.description.abstractTeorijske osnove i poreklo pristupa. Kolektivni rad sećanja je kritičko-diskurzivna metodologija koja se zasniva na kolektivnoj analizi ličnih zapisanih sećanja (Onyx & Small, 2001). Nju je osamdesetih godina prošlog veka razvila grupa autorki iz Nemačke, predvođena sociološkinjom Firgom Haug, koje su formirale Frauenformen i pisale za marksistički časopis Das Argument. Tema njihovog projekta bila je istraživanje seksualne socijalizacije žena, na osnovu analize svakodnevnih životnih praksi i življenog iskustva kroz koje telo žena postaje seksualizovano (Haug et al., 1987). Krajnji ideal takvog istraživanja bio bi emancipacija i oslobođenje žena u odnosu na opresivne obrasce patrijarhalnog društva, kroz prikazivanje toga kako se individualno iskustvo i identitet konstituišu u diskursima koji su u isto vreme konstitutivni za postojeći socijalni poredak. Projekat je nastao kao odgovor na nezadovoljstvo tog kolektiva žena dominantnim teorijama socijalizacije u sociologiji i psihologiji, kroz kritiku strukturalističkih i determinističkih objašnjenja ljudske subjektivnosti s jedne, i individualističkih objašnjenja s druge strane. Marksizam je takođe podvrgnut kritici, zbog neprepoznavanja ženskog iskustva i rada u domaćinstvu (eng. domestic work) kao posebnog oblika društvene proizvodnje, na kojoj se temelji reprodukcija društva. Pomenuti pravci najviše su kritikovani zbog objektifikacije žena u ovim disciplinama, kao i zanemarivanja učešća žena u socijalizacijskim praksama. Drugim rečima, prema ovim teoretičarkama, žene takođe reprodukuju društvo koje ih potlačuje (patrijarhalno, heteronormativno), time što nereflektovano prisvajaju norme i učestvuju u praksama kojima su potlačene. Friga Haug ovaj proces naziva subjektifikacijom i definiše ga kao „proces kojim pojedinci ugrađuju sebe u društvene strukture koje oni svesno ne određuju, ali kojima se podređuju“ (Haug et al., 1999: 59). Drugim rečima, mi aktivno prisvajamo socijalne strukture i odnose, „nosimo ih, osmišljavamo ih, zaplićemo se u njih, i kroz to postajemo ko smo“ (Stephenson, 2005: 35). Procesi socijalizacije i subjektifikacije su uzajamni.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherBeograd : Institut za pedagoška istraživanjasr
dc.publisherBeograd : Institut za psihologijusr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200018/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourceKvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlikasr
dc.subjectkolektivni rad sećanjasr
dc.subjectfeminizamsr
dc.subjectangažovana metodologijasr
dc.subjectemancipacijasr
dc.titleKolektivni rad sećanjasr
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBYsr
dc.citation.epage25
dc.citation.spage22
dc.description.otherXXVI Nаučnа konferencijа „Pedаgoškа istrаživаnjа i školskа prаksа“sr
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/1029/Kolektivni_rad_secanja_2021.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_418
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу