IPIR - Repository of the Institute for Educational Research
Institute for Educational Research
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
  •   IPIR
  • IPI
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kolektivni rad sećanja

Thumbnail
2021
Kolektivni_rad_secanja_2021.pdf (137.3Kb)
Authors
Đorđević, Ana
Stanković, Biljana
Contributors
Džinović, Vladimir
Nikitović, Tijana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Teorijske osnove i poreklo pristupa. Kolektivni rad sećanja je kritičko-diskurzivna metodologija koja se zasniva na kolektivnoj analizi ličnih zapisanih sećanja (Onyx & Small, 2001). Nju je osamdesetih godina prošlog veka razvila grupa autorki iz Nemačke, predvođena sociološkinjom Firgom Haug, koje su formirale Frauenformen i pisale za marksistički časopis Das Argument. Tema njihovog projekta bila je istraživanje seksualne socijalizacije žena, na osnovu analize svakodnevnih životnih praksi i življenog iskustva kroz koje telo žena postaje seksualizovano (Haug et al., 1987). Krajnji ideal takvog istraživanja bio bi emancipacija i oslobođenje žena u odnosu na opresivne obrasce patrijarhalnog društva, kroz prikazivanje toga kako se individualno iskustvo i identitet konstituišu u diskursima koji su u isto vreme konstitutivni za postojeći socijalni poredak. Projekat je nastao kao odgovor na nezadovoljstvo tog kolektiva žena dominantnim teorijama socijalizacije u sociologiji i psiho...logiji, kroz kritiku strukturalističkih i determinističkih objašnjenja ljudske subjektivnosti s jedne, i individualističkih objašnjenja s druge strane. Marksizam je takođe podvrgnut kritici, zbog neprepoznavanja ženskog iskustva i rada u domaćinstvu (eng. domestic work) kao posebnog oblika društvene proizvodnje, na kojoj se temelji reprodukcija društva. Pomenuti pravci najviše su kritikovani zbog objektifikacije žena u ovim disciplinama, kao i zanemarivanja učešća žena u socijalizacijskim praksama. Drugim rečima, prema ovim teoretičarkama, žene takođe reprodukuju društvo koje ih potlačuje (patrijarhalno, heteronormativno), time što nereflektovano prisvajaju norme i učestvuju u praksama kojima su potlačene. Friga Haug ovaj proces naziva subjektifikacijom i definiše ga kao „proces kojim pojedinci ugrađuju sebe u društvene strukture koje oni svesno ne određuju, ali kojima se podređuju“ (Haug et al., 1999: 59). Drugim rečima, mi aktivno prisvajamo socijalne strukture i odnose, „nosimo ih, osmišljavamo ih, zaplićemo se u njih, i kroz to postajemo ko smo“ (Stephenson, 2005: 35). Procesi socijalizacije i subjektifikacije su uzajamni.

Keywords:
kolektivni rad sećanja / feminizam / angažovana metodologija / emancipacija
Source:
Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika, 2021, 22-25
Publisher:
  • Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
  • Beograd : Institut za psihologiju
Funding / projects:
  • Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 200018 (Institute for Educational Research, Belgrade) (RS-200018)
Note:
  • XXVI Nаučnа konferencijа „Pedаgoškа istrаživаnjа i školskа prаksа“

ISBN: 978-86-7447-154-8

[ Google Scholar ]
URI
http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/418
Collections
  • "Pedagoška istraživanja i školska praksa"
Institution/Community
IPI
TY  - CONF
AU  - Đorđević, Ana
AU  - Stanković, Biljana
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/418
AB  - Teorijske osnove i poreklo pristupa. Kolektivni rad sećanja je kritičko-diskurzivna
metodologija koja se zasniva na kolektivnoj analizi ličnih zapisanih sećanja (Onyx & Small,
2001). Nju je osamdesetih godina prošlog veka razvila grupa autorki iz Nemačke, predvođena
sociološkinjom Firgom Haug, koje su formirale Frauenformen i pisale za marksistički časopis
Das Argument. Tema njihovog projekta bila je istraživanje seksualne socijalizacije žena, na
osnovu analize svakodnevnih životnih praksi i življenog iskustva kroz koje telo žena postaje
seksualizovano (Haug et al., 1987). Krajnji ideal takvog istraživanja bio bi emancipacija i
oslobođenje žena u odnosu na opresivne obrasce patrijarhalnog društva, kroz prikazivanje
toga kako se individualno iskustvo i identitet konstituišu u diskursima koji su u isto vreme
konstitutivni za postojeći socijalni poredak. Projekat je nastao kao odgovor na nezadovoljstvo
tog kolektiva žena dominantnim teorijama socijalizacije u sociologiji i psihologiji, kroz kritiku
strukturalističkih i determinističkih objašnjenja ljudske subjektivnosti s jedne, i individualističkih
objašnjenja s druge strane. Marksizam je takođe podvrgnut kritici, zbog neprepoznavanja
ženskog iskustva i rada u domaćinstvu (eng. domestic work) kao posebnog oblika društvene
proizvodnje, na kojoj se temelji reprodukcija društva. Pomenuti pravci najviše su kritikovani zbog
objektifikacije žena u ovim disciplinama, kao i zanemarivanja učešća žena u socijalizacijskim
praksama. Drugim rečima, prema ovim teoretičarkama, žene takođe reprodukuju društvo koje
ih potlačuje (patrijarhalno, heteronormativno), time što nereflektovano prisvajaju norme i
učestvuju u praksama kojima su potlačene. Friga Haug ovaj proces naziva subjektifikacijom i
definiše ga kao „proces kojim pojedinci ugrađuju sebe u društvene strukture koje oni svesno
ne određuju, ali kojima se podređuju“ (Haug et al., 1999: 59). Drugim rečima, mi aktivno
prisvajamo socijalne strukture i odnose, „nosimo ih, osmišljavamo ih, zaplićemo se u njih, i
kroz to postajemo ko smo“ (Stephenson, 2005: 35). Procesi socijalizacije i subjektifikacije su
uzajamni.
PB  - Beograd : Institut za pedagoška istraživanja
PB  - Beograd : Institut za psihologiju
C3  - Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika
T1  - Kolektivni rad sećanja
EP  - 25
SP  - 22
ER  - 
@conference{
author = "Đorđević, Ana and Stanković, Biljana",
year = "2021",
abstract = "Teorijske osnove i poreklo pristupa. Kolektivni rad sećanja je kritičko-diskurzivna
metodologija koja se zasniva na kolektivnoj analizi ličnih zapisanih sećanja (Onyx & Small,
2001). Nju je osamdesetih godina prošlog veka razvila grupa autorki iz Nemačke, predvođena
sociološkinjom Firgom Haug, koje su formirale Frauenformen i pisale za marksistički časopis
Das Argument. Tema njihovog projekta bila je istraživanje seksualne socijalizacije žena, na
osnovu analize svakodnevnih životnih praksi i življenog iskustva kroz koje telo žena postaje
seksualizovano (Haug et al., 1987). Krajnji ideal takvog istraživanja bio bi emancipacija i
oslobođenje žena u odnosu na opresivne obrasce patrijarhalnog društva, kroz prikazivanje
toga kako se individualno iskustvo i identitet konstituišu u diskursima koji su u isto vreme
konstitutivni za postojeći socijalni poredak. Projekat je nastao kao odgovor na nezadovoljstvo
tog kolektiva žena dominantnim teorijama socijalizacije u sociologiji i psihologiji, kroz kritiku
strukturalističkih i determinističkih objašnjenja ljudske subjektivnosti s jedne, i individualističkih
objašnjenja s druge strane. Marksizam je takođe podvrgnut kritici, zbog neprepoznavanja
ženskog iskustva i rada u domaćinstvu (eng. domestic work) kao posebnog oblika društvene
proizvodnje, na kojoj se temelji reprodukcija društva. Pomenuti pravci najviše su kritikovani zbog
objektifikacije žena u ovim disciplinama, kao i zanemarivanja učešća žena u socijalizacijskim
praksama. Drugim rečima, prema ovim teoretičarkama, žene takođe reprodukuju društvo koje
ih potlačuje (patrijarhalno, heteronormativno), time što nereflektovano prisvajaju norme i
učestvuju u praksama kojima su potlačene. Friga Haug ovaj proces naziva subjektifikacijom i
definiše ga kao „proces kojim pojedinci ugrađuju sebe u društvene strukture koje oni svesno
ne određuju, ali kojima se podređuju“ (Haug et al., 1999: 59). Drugim rečima, mi aktivno
prisvajamo socijalne strukture i odnose, „nosimo ih, osmišljavamo ih, zaplićemo se u njih, i
kroz to postajemo ko smo“ (Stephenson, 2005: 35). Procesi socijalizacije i subjektifikacije su
uzajamni.",
publisher = "Beograd : Institut za pedagoška istraživanja, Beograd : Institut za psihologiju",
journal = "Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika",
title = "Kolektivni rad sećanja",
pages = "25-22"
}
Đorđević, A.,& Stanković, B.. (2021). Kolektivni rad sećanja. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika
Beograd : Institut za pedagoška istraživanja., 22-25.
Đorđević A, Stanković B. Kolektivni rad sećanja. in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika. 2021;:22-25..
Đorđević, Ana, Stanković, Biljana, "Kolektivni rad sećanja" in Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika (2021):22-25.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About IPIR | Send Feedback

OpenAIRERCUB