Culture of expression in high-school curricula and textbooks
Kultura izražavanja u nastavnim planovima i programima i udžbenicima za srednju školu
Апстракт
The culture of expression, as a separate discipline, deals with the issues of the efficiency and quality of communication. The rules of the standard Serbian language are acquired during elementary and secondary education within the subject Serbian language and its three main areas: grammar, spelling and culture of expression. One of the most prominent aims of the Serbian language teaching in secondary education is the development and enhancement of the culture of expression among students, and the outcomes of teaching are primarily directed to enable the students to apply the internalized linguistic rules spontaneously in everyday life. While analyzing current high-school curricula and textbook literature adapted according to the curricular requirements, and bearing in mind our experiences from schoolwork practice, we noticed that the culture of expression is less represented than other two areas of the Serbian language in high school. Also, our analysis showed that the Serbian languag...e curricula for high-schoolers in Serbia date back to the last decade of the twentieth century (1991), which means that not in a single of the educational reforms undertaken in the previous ten years was any attention paid to the teaching of the Serbian language or culture of expression in secondary education. The aim of this paper is to highlight this problem and the importance of the contents which are dedicated to the development of culture of expression among high-schoolers.
Kultura izražavanja, kao posebna disciplina, bavi se pitanjima efikasnosti i kvaliteta komunikacije. Pravila standardnog srpskog jezika stiču se tokom osnovno-školskog i srednjoškolskog obrazovanja kroz programske zahteve nastave srpskog jezika, koja se odvija na tri područja: gramatika, pravopis i kultura izražavanja. Jedan od najvažnijih ciljeva nastave srpskog jezika u srednjoj školi jeste usvajanje, razvijanje i unapređivanje kulture izražavanja učenika, a ishodi nastave srpskog jezika usmereni su najpre na to da učenici primenjuju naučena jezička pravila spontano, u svakodnevnom životu. Analizirajući nastavne planove i programe za srednju školu, kao i udžbeničku literaturu koja je prilagođena nastavnim planovima i programima i imajući u vidu iskustva iz školske prakse, zapazili smo da je kultura izražavanja manje zastupljena nego druga dva područja nastave srpskog jezika u srednjoj školi. Takođe, analiza pokazuje da srednjoškolci u Srbiji nastavu srpskog jezika, odnosno nastavu ku...lture izražavanja, pohađaju prema nastavnim planovima i programima koji su napisani u poslednjoj deceniji prošlog veka (1991. godine), što govori o tome da ni u jednoj obrazovnoj reformi koja je realizovana u prethodnih deset godina nije dovoljno pažnje posvećeno nastavi srpskog jezika, a ni nastavi kulture izražavanja u srednjoj školi. Cilj ovog rada jeste da ukažemo na ovaj problem i na značaj sadržaja koji su posvećeni razvijanju kulture izražavanja srednjoškolaca.
Кључне речи:
Serbian language teaching / culture of expression / curriculum / text books and manuals / high school / nastava srpskog jezika / kultura izražavanja / nastavni plan i program / udžbenici i priručnici / srednja školaИзвор:
Nastava i vaspitanje, 2012, 61, 3, 397-407Издавач:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-47008)
Институција/група
IPITY - JOUR AU - Stevanović, Jelena PY - 2012 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/194 AB - The culture of expression, as a separate discipline, deals with the issues of the efficiency and quality of communication. The rules of the standard Serbian language are acquired during elementary and secondary education within the subject Serbian language and its three main areas: grammar, spelling and culture of expression. One of the most prominent aims of the Serbian language teaching in secondary education is the development and enhancement of the culture of expression among students, and the outcomes of teaching are primarily directed to enable the students to apply the internalized linguistic rules spontaneously in everyday life. While analyzing current high-school curricula and textbook literature adapted according to the curricular requirements, and bearing in mind our experiences from schoolwork practice, we noticed that the culture of expression is less represented than other two areas of the Serbian language in high school. Also, our analysis showed that the Serbian language curricula for high-schoolers in Serbia date back to the last decade of the twentieth century (1991), which means that not in a single of the educational reforms undertaken in the previous ten years was any attention paid to the teaching of the Serbian language or culture of expression in secondary education. The aim of this paper is to highlight this problem and the importance of the contents which are dedicated to the development of culture of expression among high-schoolers. AB - Kultura izražavanja, kao posebna disciplina, bavi se pitanjima efikasnosti i kvaliteta komunikacije. Pravila standardnog srpskog jezika stiču se tokom osnovno-školskog i srednjoškolskog obrazovanja kroz programske zahteve nastave srpskog jezika, koja se odvija na tri područja: gramatika, pravopis i kultura izražavanja. Jedan od najvažnijih ciljeva nastave srpskog jezika u srednjoj školi jeste usvajanje, razvijanje i unapređivanje kulture izražavanja učenika, a ishodi nastave srpskog jezika usmereni su najpre na to da učenici primenjuju naučena jezička pravila spontano, u svakodnevnom životu. Analizirajući nastavne planove i programe za srednju školu, kao i udžbeničku literaturu koja je prilagođena nastavnim planovima i programima i imajući u vidu iskustva iz školske prakse, zapazili smo da je kultura izražavanja manje zastupljena nego druga dva područja nastave srpskog jezika u srednjoj školi. Takođe, analiza pokazuje da srednjoškolci u Srbiji nastavu srpskog jezika, odnosno nastavu kulture izražavanja, pohađaju prema nastavnim planovima i programima koji su napisani u poslednjoj deceniji prošlog veka (1991. godine), što govori o tome da ni u jednoj obrazovnoj reformi koja je realizovana u prethodnih deset godina nije dovoljno pažnje posvećeno nastavi srpskog jezika, a ni nastavi kulture izražavanja u srednjoj školi. Cilj ovog rada jeste da ukažemo na ovaj problem i na značaj sadržaja koji su posvećeni razvijanju kulture izražavanja srednjoškolaca. PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Culture of expression in high-school curricula and textbooks T1 - Kultura izražavanja u nastavnim planovima i programima i udžbenicima za srednju školu EP - 407 IS - 3 SP - 397 VL - 61 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_194 ER -
@article{ author = "Stevanović, Jelena", year = "2012", abstract = "The culture of expression, as a separate discipline, deals with the issues of the efficiency and quality of communication. The rules of the standard Serbian language are acquired during elementary and secondary education within the subject Serbian language and its three main areas: grammar, spelling and culture of expression. One of the most prominent aims of the Serbian language teaching in secondary education is the development and enhancement of the culture of expression among students, and the outcomes of teaching are primarily directed to enable the students to apply the internalized linguistic rules spontaneously in everyday life. While analyzing current high-school curricula and textbook literature adapted according to the curricular requirements, and bearing in mind our experiences from schoolwork practice, we noticed that the culture of expression is less represented than other two areas of the Serbian language in high school. Also, our analysis showed that the Serbian language curricula for high-schoolers in Serbia date back to the last decade of the twentieth century (1991), which means that not in a single of the educational reforms undertaken in the previous ten years was any attention paid to the teaching of the Serbian language or culture of expression in secondary education. The aim of this paper is to highlight this problem and the importance of the contents which are dedicated to the development of culture of expression among high-schoolers., Kultura izražavanja, kao posebna disciplina, bavi se pitanjima efikasnosti i kvaliteta komunikacije. Pravila standardnog srpskog jezika stiču se tokom osnovno-školskog i srednjoškolskog obrazovanja kroz programske zahteve nastave srpskog jezika, koja se odvija na tri područja: gramatika, pravopis i kultura izražavanja. Jedan od najvažnijih ciljeva nastave srpskog jezika u srednjoj školi jeste usvajanje, razvijanje i unapređivanje kulture izražavanja učenika, a ishodi nastave srpskog jezika usmereni su najpre na to da učenici primenjuju naučena jezička pravila spontano, u svakodnevnom životu. Analizirajući nastavne planove i programe za srednju školu, kao i udžbeničku literaturu koja je prilagođena nastavnim planovima i programima i imajući u vidu iskustva iz školske prakse, zapazili smo da je kultura izražavanja manje zastupljena nego druga dva područja nastave srpskog jezika u srednjoj školi. Takođe, analiza pokazuje da srednjoškolci u Srbiji nastavu srpskog jezika, odnosno nastavu kulture izražavanja, pohađaju prema nastavnim planovima i programima koji su napisani u poslednjoj deceniji prošlog veka (1991. godine), što govori o tome da ni u jednoj obrazovnoj reformi koja je realizovana u prethodnih deset godina nije dovoljno pažnje posvećeno nastavi srpskog jezika, a ni nastavi kulture izražavanja u srednjoj školi. Cilj ovog rada jeste da ukažemo na ovaj problem i na značaj sadržaja koji su posvećeni razvijanju kulture izražavanja srednjoškolaca.", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Culture of expression in high-school curricula and textbooks, Kultura izražavanja u nastavnim planovima i programima i udžbenicima za srednju školu", pages = "407-397", number = "3", volume = "61", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_194" }
Stevanović, J.. (2012). Culture of expression in high-school curricula and textbooks. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 61(3), 397-407. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_194
Stevanović J. Culture of expression in high-school curricula and textbooks. in Nastava i vaspitanje. 2012;61(3):397-407. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_194 .
Stevanović, Jelena, "Culture of expression in high-school curricula and textbooks" in Nastava i vaspitanje, 61, no. 3 (2012):397-407, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_194 .