Приказ основних података о документу

Specifičnosti početne nastave matematike za decu sa teškoćama u razvoju u redovnim osnovnim školama

dc.creatorJablan, Branka
dc.creatorKovačević, Jasmina
dc.creatorVujačić, Milja
dc.date.accessioned2021-03-17T13:30:51Z
dc.date.available2021-03-17T13:30:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn0579-6431
dc.identifier.urihttp://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/169
dc.description.abstractThe paper studies the issue of education of visually impaired children, hearing impaired children and children with intellectual disabilities in regular primary schools in the context of mathematics instruction for beginners. The authors state the basic characteristics of mathematics instruction for beginners with respect to the contents studied in the first four grades of primary school, as well as the key problems and educational needs of visually impaired children, hearing impaired children and children with intellectual disabilities. The basic characteristics of inclusive education and the key role of teacher in this process are pointed out. Starting from the developmental peculiarities of children with disabilities, the authors emphasize the importance of applying an individualized approach in teaching mathematics. Possible didactic and methodical solutions are discussed, as well as different approaches in teaching this subject that can facilitate learning of mathematical contents to visually impaired children, hearing impaired children and children with intellectual disabilities. Bearing in mind the peculiarities of inclusive education, i.e. the need for the children with disabilities to participate in common activities with the other children in the class, the authors emphasize the importance of encouraging interaction and communication among children in the process of learning mathematical contents.en
dc.description.abstractU radu se razmatra pitanje obrazovanja dece sa oštećenjem vida, oštećenjem sluha i dece sa teškoćama u intelektualnom razvoju u redovnim osnovnim školama u kontekstu početne nastave matematike. Navode se osnovne karakteristike početne nastave matematike u pogledu sadržaja koji se izučavaju u prva četiri razreda osnovne škole, kao i ključni problemi i obrazovne potrebe dece sa oštećenjem vida, oštećenjem sluha i dece sa teškoćama u intelektualnom razvoju. Ukazano je na osnovne karakteristike inkluzivne nastave i ključne uloge nastavnika u ovom procesu. Polazeći od razvojnih specifičnosti dece sa teškoćama u razvoju, naglašava se značaj primene individualizovanog pristupa u nastavi matematike. Razmatraju se moguća didaktičko-metodička rešenja i različiti pristupi u nastavi ovog predmeta koji deci sa oštećenjem vida, oštećenjem sluha i teškoćama u intelektualnom razvoju mogu da olakšaju učenje matematičkih sadržaja. Imajući u vidu specifičnosti inkluzivne nastave, odnosno potrebu da deca sa teškoćama u razvoju učestvuju u zajedničkim aktivnostima sa ostalom decom u odeljenju, ističe se značaj podsticanja interakcije i komunikacije među decom u procesu učenja matematičkih sadržaja.sr
dc.publisherInstitut za pedagoška istraživanja, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/MPN2006-2010/149001/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceZbornik Instituta za pedagoška istraživanja
dc.subjectchildren with disabilitiesen
dc.subjectindividualizationen
dc.subjectdidactic and methodical solutionsen
dc.subjectmathematics instructionen
dc.subjectregular primary schoolen
dc.subjectdeca sa teškoćama u razvojusr
dc.subjectindividualizacijasr
dc.subjectdidaktičko-metodička rešenjasr
dc.subjectnastava matematikesr
dc.subjectredovna osnovna školasr
dc.titlePeculiarities of mathematics instruction for beginners for children with disabilities in regular primary schoolsen
dc.titleSpecifičnosti početne nastave matematike za decu sa teškoćama u razvoju u redovnim osnovnim školamasr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.citation.epage184
dc.citation.issue1
dc.citation.other42(1): 165-184
dc.citation.rankM24
dc.citation.spage165
dc.citation.volume42
dc.identifier.fulltexthttp://ipir.ipisr.org.rs/bitstream/id/57/166.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_169
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу