Безбедност ученика у школи: Перспектива директора и ученика
Аутори
Гутвајн, НиколетаЈошић, Смиљана
Остала ауторства
Марушић Јаблановић, МилицаГутвајн, Николета
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Да би школа била подстицајна средина за учење и развој, потребно је да се ученици у њој осећају
сигурно и безбедно. У основне карактеристике безбедне школе убрајају се: (а) уважавање свих
особа у школи; (б) јасна очекивања од управе, наставника, ученика и родитеља; (в) средина у
којој се не примењује сила; (г) укључивање ученика у доношење одлука и међусобна повезаност
ученика; (д) подршка и признавање ученика; (ђ) осећај заједништва у школи. Циљ нашег рада
усмерен је на анализу одговора директора и ученика четвртог разреда основних школа из Србије
на питања која су се односила на безбедност у школи. Због тога што на безбедност у школи утиче
читав низ контекстуалних фактора (на пример: култура, систем вредности, статус образовања
у држави и слично), подаци су анализирани и поређени са другим земљама учесницама TIMSS
2015 истраживања. Резултати анализе одговора ученика су показали да се они у највећој мери
осећају сигурно у школи коју похађају (90%). Са друге стране, неком обл...ику насиља (вређање,
исмевање, крађа, ширење лажи итд.) било је изложено у просеку 37% ученика, што није
занемарљив податак. Међутим, гледано у односу на друге земље које су учествовале у TIMSS
истраживању, Србија је међу земљама у којима деца најмање извештавају о вршњачком насиљу.
Девојчице у нешто већој мери саопштавају да су жртве силеџијства (енг. bullying) (F(1)=37,02; p<
,01). Подаци, такође, указују на то да постоји ниска корелација силеџијства и постигнућа ученика
из математике (r=,07) и природних наука (r=,09). Директори су били нешто критичнији, будући
да извештавају о већем проценту ученика који су учествовали у вршњачком насиљу или су
нарушавали школску дисциплину (54%). У поређењу са извештајима директора из других земаља
учесница, школска безбедност у Србији се налази у TIMSS просеку. Подаци добијени овом
секундарном анализом TIMSS 2015 истраживања указују на присуство вршњачког насиља међу
ученицима четвртог разреда основних школа. Посматрано у целини, Србија је међу земљама
у којима је регистрована ниска стопа силеџијства и њени ученици се налазе у просеку TIMSS
скале по нарушавању дисциплине у школи. Можемо претпоставити да је један од разлога добрих
постигнућа ученика из наше земље у TIMSS 2015 истраживању управо у чињеници да су услови
у школи безбедни и да се настава не ремети. Интересантно би било поредити исте испитиване
карактеристике безбедности међу ученицима виших разреда основне школе. Такве анализе
омогућиле би идентификовање ,,добрих и лоших снага” око којих се организује безбедност у
школи.
Кључне речи:
безбедност / школа / директори / ученици / TIMSS 2015Извор:
TIMSS 2015: резултати и импликације, 2017, 18-18Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник апстраката са националне конференције „TIMSS 2015: резултати и импликације“, 7. април 2017.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Гутвајн, Николета AU - Јошић, Смиљана PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1080 AB - Да би школа била подстицајна средина за учење и развој, потребно је да се ученици у њој осећају сигурно и безбедно. У основне карактеристике безбедне школе убрајају се: (а) уважавање свих особа у школи; (б) јасна очекивања од управе, наставника, ученика и родитеља; (в) средина у којој се не примењује сила; (г) укључивање ученика у доношење одлука и међусобна повезаност ученика; (д) подршка и признавање ученика; (ђ) осећај заједништва у школи. Циљ нашег рада усмерен је на анализу одговора директора и ученика четвртог разреда основних школа из Србије на питања која су се односила на безбедност у школи. Због тога што на безбедност у школи утиче читав низ контекстуалних фактора (на пример: култура, систем вредности, статус образовања у држави и слично), подаци су анализирани и поређени са другим земљама учесницама TIMSS 2015 истраживања. Резултати анализе одговора ученика су показали да се они у највећој мери осећају сигурно у школи коју похађају (90%). Са друге стране, неком облику насиља (вређање, исмевање, крађа, ширење лажи итд.) било је изложено у просеку 37% ученика, што није занемарљив податак. Међутим, гледано у односу на друге земље које су учествовале у TIMSS истраживању, Србија је међу земљама у којима деца најмање извештавају о вршњачком насиљу. Девојчице у нешто већој мери саопштавају да су жртве силеџијства (енг. bullying) (F(1)=37,02; p< ,01). Подаци, такође, указују на то да постоји ниска корелација силеџијства и постигнућа ученика из математике (r=,07) и природних наука (r=,09). Директори су били нешто критичнији, будући да извештавају о већем проценту ученика који су учествовали у вршњачком насиљу или су нарушавали школску дисциплину (54%). У поређењу са извештајима директора из других земаља учесница, школска безбедност у Србији се налази у TIMSS просеку. Подаци добијени овом секундарном анализом TIMSS 2015 истраживања указују на присуство вршњачког насиља међу ученицима четвртог разреда основних школа. Посматрано у целини, Србија је међу земљама у којима је регистрована ниска стопа силеџијства и њени ученици се налазе у просеку TIMSS скале по нарушавању дисциплине у школи. Можемо претпоставити да је један од разлога добрих постигнућа ученика из наше земље у TIMSS 2015 истраживању управо у чињеници да су услови у школи безбедни и да се настава не ремети. Интересантно би било поредити исте испитиване карактеристике безбедности међу ученицима виших разреда основне школе. Такве анализе омогућиле би идентификовање ,,добрих и лоших снага” око којих се организује безбедност у школи. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - TIMSS 2015: резултати и импликације T1 - Безбедност ученика у школи: Перспектива директора и ученика EP - 18 SP - 18 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1080 ER -
@conference{ author = "Гутвајн, Николета and Јошић, Смиљана", year = "2017", abstract = "Да би школа била подстицајна средина за учење и развој, потребно је да се ученици у њој осећају сигурно и безбедно. У основне карактеристике безбедне школе убрајају се: (а) уважавање свих особа у школи; (б) јасна очекивања од управе, наставника, ученика и родитеља; (в) средина у којој се не примењује сила; (г) укључивање ученика у доношење одлука и међусобна повезаност ученика; (д) подршка и признавање ученика; (ђ) осећај заједништва у школи. Циљ нашег рада усмерен је на анализу одговора директора и ученика четвртог разреда основних школа из Србије на питања која су се односила на безбедност у школи. Због тога што на безбедност у школи утиче читав низ контекстуалних фактора (на пример: култура, систем вредности, статус образовања у држави и слично), подаци су анализирани и поређени са другим земљама учесницама TIMSS 2015 истраживања. Резултати анализе одговора ученика су показали да се они у највећој мери осећају сигурно у школи коју похађају (90%). Са друге стране, неком облику насиља (вређање, исмевање, крађа, ширење лажи итд.) било је изложено у просеку 37% ученика, што није занемарљив податак. Међутим, гледано у односу на друге земље које су учествовале у TIMSS истраживању, Србија је међу земљама у којима деца најмање извештавају о вршњачком насиљу. Девојчице у нешто већој мери саопштавају да су жртве силеџијства (енг. bullying) (F(1)=37,02; p< ,01). Подаци, такође, указују на то да постоји ниска корелација силеџијства и постигнућа ученика из математике (r=,07) и природних наука (r=,09). Директори су били нешто критичнији, будући да извештавају о већем проценту ученика који су учествовали у вршњачком насиљу или су нарушавали школску дисциплину (54%). У поређењу са извештајима директора из других земаља учесница, школска безбедност у Србији се налази у TIMSS просеку. Подаци добијени овом секундарном анализом TIMSS 2015 истраживања указују на присуство вршњачког насиља међу ученицима четвртог разреда основних школа. Посматрано у целини, Србија је међу земљама у којима је регистрована ниска стопа силеџијства и њени ученици се налазе у просеку TIMSS скале по нарушавању дисциплине у школи. Можемо претпоставити да је један од разлога добрих постигнућа ученика из наше земље у TIMSS 2015 истраживању управо у чињеници да су услови у школи безбедни и да се настава не ремети. Интересантно би било поредити исте испитиване карактеристике безбедности међу ученицима виших разреда основне школе. Такве анализе омогућиле би идентификовање ,,добрих и лоших снага” око којих се организује безбедност у школи.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације", title = "Безбедност ученика у школи: Перспектива директора и ученика", pages = "18-18", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1080" }
Гутвајн, Н.,& Јошић, С.. (2017). Безбедност ученика у школи: Перспектива директора и ученика. in TIMSS 2015: резултати и импликације Београд : Институт за педагошка истраживања., 18-18. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1080
Гутвајн Н, Јошић С. Безбедност ученика у школи: Перспектива директора и ученика. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:18-18. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1080 .
Гутвајн, Николета, Јошић, Смиљана, "Безбедност ученика у школи: Перспектива директора и ученика" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):18-18, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1080 .