Заступљеност ученика из осетљивих група у уџбеничким илустрацијама
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Последњу деценију мењања нашег образовног система обележио је развој
инклузивног образовања, којем се, као приоритетној области, поклањала
значајна стручна, научна и медијска пажња. Поред великог броја истраживања
која су била усмерена на проучавање различитих аспеката ове реформске
иницијативе, приметно је да у нашем истраживачком простору недостају
студије које су се бавиле значајем уџбеника за развој инклузивности у
школама. Полазећи од тога, циљ рада јесте да се испита у којој мери су
ученици из осетљивих група (ученици којима је услед социјалне ускраћености,
сметњи у развоју, инвалидитета и других разлога потребна додатна подршка
у образовању и васпитању) заступљени у уџбеничким илустрацијама. У
истраживању је коришћена метода анализе садржаја, а јединицу анализе
представљале су оне илустрације у уџбенику на којима су приказани ученици у
различитим наставним, ваннаставним, школским и ваншколским активностима
(нису анализиране илустрације на којима су се налазиле искљу...чиво одрасле
особе). Узорак истраживања чинила су четири уџбеника различитих издавача
за наставне предмете Српски језик (Буквар за први разред основне школе) Свет
око нас, Музичка култура и Енглески језик у првом разреду основне школе. На
основу анализе илустрација које се налазе у поменутим уџбеницима наметнула
су се два кључна резултата: (1) ученици из осетљивих група присутни су само
на оним илустрацијама које се налазе у оквиру наставних јединица које се
директно баве правима ових ученика на доступност и једнакост у образовању
и (2) ученици из осетљивих група нису присутни у илустрацијама у оквиру
наставних јединица које се баве осталим темама из свакодневног живота, а које
нису у директној вези са њиховим правима. Ови налази упућују на закључак
да ученици из осетљивих група нису у довољној мери присутни у уџбеничким
илустрацијама, те да анализирани уџбеници не обезбеђују овим ученицима
довољну заступљеност у поређењу са ученицима из већинске популације.
Да би се добила комплетнија слика везана за то колико су у уџбеничким илустрацијама и садржајима заступљени ученици из осетљивих група,
неопходна је свеобухватнија анализа уџбеника на свим нивоима школовања.
Уколико би се у уџбеницима различитих наставних предмета на свим нивоима
школовања обезбедило веће учешће ученика/студената из осетљивих група,
значајно би могло да се допринесе сензибилизацији различитих учесника
образовноваспитног процеса за инклузивно образовање
Кључне речи:
уџбеник / уџбеничке илустрације / ученици из осетљивих група / анализа садржајаИзвор:
Улога уџбеника у савременом образовању, 2017, 57-58Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Ђевић, Рајка AU - Ђерић, Ивана PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1075 AB - Последњу деценију мењања нашег образовног система обележио је развој инклузивног образовања, којем се, као приоритетној области, поклањала значајна стручна, научна и медијска пажња. Поред великог броја истраживања која су била усмерена на проучавање различитих аспеката ове реформске иницијативе, приметно је да у нашем истраживачком простору недостају студије које су се бавиле значајем уџбеника за развој инклузивности у школама. Полазећи од тога, циљ рада јесте да се испита у којој мери су ученици из осетљивих група (ученици којима је услед социјалне ускраћености, сметњи у развоју, инвалидитета и других разлога потребна додатна подршка у образовању и васпитању) заступљени у уџбеничким илустрацијама. У истраживању је коришћена метода анализе садржаја, а јединицу анализе представљале су оне илустрације у уџбенику на којима су приказани ученици у различитим наставним, ваннаставним, школским и ваншколским активностима (нису анализиране илустрације на којима су се налазиле искључиво одрасле особе). Узорак истраживања чинила су четири уџбеника различитих издавача за наставне предмете Српски језик (Буквар за први разред основне школе) Свет око нас, Музичка култура и Енглески језик у првом разреду основне школе. На основу анализе илустрација које се налазе у поменутим уџбеницима наметнула су се два кључна резултата: (1) ученици из осетљивих група присутни су само на оним илустрацијама које се налазе у оквиру наставних јединица које се директно баве правима ових ученика на доступност и једнакост у образовању и (2) ученици из осетљивих група нису присутни у илустрацијама у оквиру наставних јединица које се баве осталим темама из свакодневног живота, а које нису у директној вези са њиховим правима. Ови налази упућују на закључак да ученици из осетљивих група нису у довољној мери присутни у уџбеничким илустрацијама, те да анализирани уџбеници не обезбеђују овим ученицима довољну заступљеност у поређењу са ученицима из већинске популације. Да би се добила комплетнија слика везана за то колико су у уџбеничким илустрацијама и садржајима заступљени ученици из осетљивих група, неопходна је свеобухватнија анализа уџбеника на свим нивоима школовања. Уколико би се у уџбеницима различитих наставних предмета на свим нивоима школовања обезбедило веће учешће ученика/студената из осетљивих група, значајно би могло да се допринесе сензибилизацији различитих учесника образовноваспитног процеса за инклузивно образовање PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - Улога уџбеника у савременом образовању T1 - Заступљеност ученика из осетљивих група у уџбеничким илустрацијама EP - 58 SP - 57 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1075 ER -
@conference{ author = "Ђевић, Рајка and Ђерић, Ивана", year = "2017", abstract = "Последњу деценију мењања нашег образовног система обележио је развој инклузивног образовања, којем се, као приоритетној области, поклањала значајна стручна, научна и медијска пажња. Поред великог броја истраживања која су била усмерена на проучавање различитих аспеката ове реформске иницијативе, приметно је да у нашем истраживачком простору недостају студије које су се бавиле значајем уџбеника за развој инклузивности у школама. Полазећи од тога, циљ рада јесте да се испита у којој мери су ученици из осетљивих група (ученици којима је услед социјалне ускраћености, сметњи у развоју, инвалидитета и других разлога потребна додатна подршка у образовању и васпитању) заступљени у уџбеничким илустрацијама. У истраживању је коришћена метода анализе садржаја, а јединицу анализе представљале су оне илустрације у уџбенику на којима су приказани ученици у различитим наставним, ваннаставним, школским и ваншколским активностима (нису анализиране илустрације на којима су се налазиле искључиво одрасле особе). Узорак истраживања чинила су четири уџбеника различитих издавача за наставне предмете Српски језик (Буквар за први разред основне школе) Свет око нас, Музичка култура и Енглески језик у првом разреду основне школе. На основу анализе илустрација које се налазе у поменутим уџбеницима наметнула су се два кључна резултата: (1) ученици из осетљивих група присутни су само на оним илустрацијама које се налазе у оквиру наставних јединица које се директно баве правима ових ученика на доступност и једнакост у образовању и (2) ученици из осетљивих група нису присутни у илустрацијама у оквиру наставних јединица које се баве осталим темама из свакодневног живота, а које нису у директној вези са њиховим правима. Ови налази упућују на закључак да ученици из осетљивих група нису у довољној мери присутни у уџбеничким илустрацијама, те да анализирани уџбеници не обезбеђују овим ученицима довољну заступљеност у поређењу са ученицима из већинске популације. Да би се добила комплетнија слика везана за то колико су у уџбеничким илустрацијама и садржајима заступљени ученици из осетљивих група, неопходна је свеобухватнија анализа уџбеника на свим нивоима школовања. Уколико би се у уџбеницима различитих наставних предмета на свим нивоима школовања обезбедило веће учешће ученика/студената из осетљивих група, значајно би могло да се допринесе сензибилизацији различитих учесника образовноваспитног процеса за инклузивно образовање", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Улога уџбеника у савременом образовању", title = "Заступљеност ученика из осетљивих група у уџбеничким илустрацијама", pages = "58-57", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1075" }
Ђевић, Р.,& Ђерић, И.. (2017). Заступљеност ученика из осетљивих група у уџбеничким илустрацијама. in Улога уџбеника у савременом образовању Београд : Институт за педагошка истраживања., 57-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1075
Ђевић Р, Ђерић И. Заступљеност ученика из осетљивих група у уџбеничким илустрацијама. in Улога уџбеника у савременом образовању. 2017;:57-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1075 .
Ђевић, Рајка, Ђерић, Ивана, "Заступљеност ученика из осетљивих група у уџбеничким илустрацијама" in Улога уџбеника у савременом образовању (2017):57-58, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1075 .