Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног
Аутори
Шева, НадаЛазаревић, Емилија
Остала ауторства
Стевановић, ЈеленаПешикан, Ана
Радуловић, Младен
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Савремени концепт развоја писмености подразумева усвајање друштвено
и контекстуално утемељених знања, вештина и способности неопходних за
успешно кодирање и декодирање значења и преношење порука, али и успешну
комуникацију у условима културног контекста. Досадашња истраживања
указала су да су почетни лексичко-семантички развој, као и развој наратива
значајно повезани са нивоом разумевања прочитаног, што посебно долази
до изражаја на старијим школским узрастима. Налази међународних и
националних тестирања за ученике у Србији показују да је њихово најлошије
постигнуће управо у домену разумевања прочитаног. Зато садржаји буквара и
првих читанки треба да омогуће подршку и помоћ ученицима не само у домену
усвајања технике читања и писања, већ и да ученици од самог почетка њиховог
искуства са текстовима буду правилно вођени како да разумеју прочитани текст,
издвајају релевантне информације, изводе закључке, формулишу и искажу
свој став. Питање о томе како аутори уџбеника разумеј...у процес разумевања
прочитаног у досадашњим истраживањима обрађено је на нивоу читанки за
млађе школске узрасте. Циљ нашег истраживања био је да утврдимо у којој је
мери и на који начин је подржан развој разумевања прочитаног у савременим
букварима. У иницијалну анализу увршћено је 238 ауторских текстова, који се
налазе у букварима седам националних издавача. За сваки текст одређено је
да ли су уз њега представљени: питања о тексту, речник, лексичко-семантички
задаци који обрађују појмове из текста, као и додатни задаци или коментари.
За други ниво анализе издвојена су једина три текста који су се појавили у
свих седам буквара. Квалитативном и квантитативном методологијом описане
су следеће ставке које су се јавиле уз одабране текстове: питања и задаци,
речник, лексичко-семантичке вежбе и додатни задаци. Систем кодова развијен
је на основу различитих нивоа знања и умећа, дефинисаних у оквиру пројекта
Националног тестирања образовних постигнућа ученика трећег разреда основне школе. Резултати првог нивоа анализе показују да преко 30% текстова
нема ниједну од форми подршке развоја читалачких компетенција. Издавачи се
најчешће одлучују да уз текст придруже питања која су у вези са текстом (48%),
док су речник, лексичко-семантички задаци и додатни задаци присутни ређе
(18–19,7%). Што се тиче анализе текстова који су се појавили у свим букварима,
уочена је разлика у степену тежине постављених питања и њихова неуједначена
дистрибуција. Речник и лексичко-семантичке вежбе су коришћени спорадично.
Анализом је установљено постојање недоследног и несистематичног
коришћења форми које поспешују развој разумевања прочитаних текстова у
букварима, што отвара простор за будућа разматрања о њиховом садржају и
употреби.
Кључне речи:
буквар / разумевање прочитаног / лексичко-семантички развојИзвор:
Улога уџбеника у савременом образовању, 2017, 33-34Издавач:
- Београд : Институт за педагошка истраживања
Финансирање / пројекти:
- Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179034)
- Унапређивање квалитета и доступности образовања у процесима модернизације Србије (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47008)
Напомена:
- Зборник радова са XXII научна конференција „Педагошка истраживања и школска пракса“ – Улога уџбеника у савременом образовању, 15. децембар 2017.
Институција/група
IPITY - CONF AU - Шева, Нада AU - Лазаревић, Емилија PY - 2017 UR - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1072 AB - Савремени концепт развоја писмености подразумева усвајање друштвено и контекстуално утемељених знања, вештина и способности неопходних за успешно кодирање и декодирање значења и преношење порука, али и успешну комуникацију у условима културног контекста. Досадашња истраживања указала су да су почетни лексичко-семантички развој, као и развој наратива значајно повезани са нивоом разумевања прочитаног, што посебно долази до изражаја на старијим школским узрастима. Налази међународних и националних тестирања за ученике у Србији показују да је њихово најлошије постигнуће управо у домену разумевања прочитаног. Зато садржаји буквара и првих читанки треба да омогуће подршку и помоћ ученицима не само у домену усвајања технике читања и писања, већ и да ученици од самог почетка њиховог искуства са текстовима буду правилно вођени како да разумеју прочитани текст, издвајају релевантне информације, изводе закључке, формулишу и искажу свој став. Питање о томе како аутори уџбеника разумеју процес разумевања прочитаног у досадашњим истраживањима обрађено је на нивоу читанки за млађе школске узрасте. Циљ нашег истраживања био је да утврдимо у којој је мери и на који начин је подржан развој разумевања прочитаног у савременим букварима. У иницијалну анализу увршћено је 238 ауторских текстова, који се налазе у букварима седам националних издавача. За сваки текст одређено је да ли су уз њега представљени: питања о тексту, речник, лексичко-семантички задаци који обрађују појмове из текста, као и додатни задаци или коментари. За други ниво анализе издвојена су једина три текста који су се појавили у свих седам буквара. Квалитативном и квантитативном методологијом описане су следеће ставке које су се јавиле уз одабране текстове: питања и задаци, речник, лексичко-семантичке вежбе и додатни задаци. Систем кодова развијен је на основу различитих нивоа знања и умећа, дефинисаних у оквиру пројекта Националног тестирања образовних постигнућа ученика трећег разреда основне школе. Резултати првог нивоа анализе показују да преко 30% текстова нема ниједну од форми подршке развоја читалачких компетенција. Издавачи се најчешће одлучују да уз текст придруже питања која су у вези са текстом (48%), док су речник, лексичко-семантички задаци и додатни задаци присутни ређе (18–19,7%). Што се тиче анализе текстова који су се појавили у свим букварима, уочена је разлика у степену тежине постављених питања и њихова неуједначена дистрибуција. Речник и лексичко-семантичке вежбе су коришћени спорадично. Анализом је установљено постојање недоследног и несистематичног коришћења форми које поспешују развој разумевања прочитаних текстова у букварима, што отвара простор за будућа разматрања о њиховом садржају и употреби. PB - Београд : Институт за педагошка истраживања C3 - Улога уџбеника у савременом образовању T1 - Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног EP - 34 SP - 33 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1072 ER -
@conference{ author = "Шева, Нада and Лазаревић, Емилија", year = "2017", abstract = "Савремени концепт развоја писмености подразумева усвајање друштвено и контекстуално утемељених знања, вештина и способности неопходних за успешно кодирање и декодирање значења и преношење порука, али и успешну комуникацију у условима културног контекста. Досадашња истраживања указала су да су почетни лексичко-семантички развој, као и развој наратива значајно повезани са нивоом разумевања прочитаног, што посебно долази до изражаја на старијим школским узрастима. Налази међународних и националних тестирања за ученике у Србији показују да је њихово најлошије постигнуће управо у домену разумевања прочитаног. Зато садржаји буквара и првих читанки треба да омогуће подршку и помоћ ученицима не само у домену усвајања технике читања и писања, већ и да ученици од самог почетка њиховог искуства са текстовима буду правилно вођени како да разумеју прочитани текст, издвајају релевантне информације, изводе закључке, формулишу и искажу свој став. Питање о томе како аутори уџбеника разумеју процес разумевања прочитаног у досадашњим истраживањима обрађено је на нивоу читанки за млађе школске узрасте. Циљ нашег истраживања био је да утврдимо у којој је мери и на који начин је подржан развој разумевања прочитаног у савременим букварима. У иницијалну анализу увршћено је 238 ауторских текстова, који се налазе у букварима седам националних издавача. За сваки текст одређено је да ли су уз њега представљени: питања о тексту, речник, лексичко-семантички задаци који обрађују појмове из текста, као и додатни задаци или коментари. За други ниво анализе издвојена су једина три текста који су се појавили у свих седам буквара. Квалитативном и квантитативном методологијом описане су следеће ставке које су се јавиле уз одабране текстове: питања и задаци, речник, лексичко-семантичке вежбе и додатни задаци. Систем кодова развијен је на основу различитих нивоа знања и умећа, дефинисаних у оквиру пројекта Националног тестирања образовних постигнућа ученика трећег разреда основне школе. Резултати првог нивоа анализе показују да преко 30% текстова нема ниједну од форми подршке развоја читалачких компетенција. Издавачи се најчешће одлучују да уз текст придруже питања која су у вези са текстом (48%), док су речник, лексичко-семантички задаци и додатни задаци присутни ређе (18–19,7%). Што се тиче анализе текстова који су се појавили у свим букварима, уочена је разлика у степену тежине постављених питања и њихова неуједначена дистрибуција. Речник и лексичко-семантичке вежбе су коришћени спорадично. Анализом је установљено постојање недоследног и несистематичног коришћења форми које поспешују развој разумевања прочитаних текстова у букварима, што отвара простор за будућа разматрања о њиховом садржају и употреби.", publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања", journal = "Улога уџбеника у савременом образовању", title = "Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног", pages = "34-33", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1072" }
Шева, Н.,& Лазаревић, Е.. (2017). Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног. in Улога уџбеника у савременом образовању Београд : Институт за педагошка истраживања., 33-34. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1072
Шева Н, Лазаревић Е. Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног. in Улога уџбеника у савременом образовању. 2017;:33-34. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1072 .
Шева, Нада, Лазаревић, Емилија, "Улога буквара у развоју читалачких способности: аспект разумевања прочитаног" in Улога уџбеника у савременом образовању (2017):33-34, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1072 .