Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 451-03-68/2020-14/200165 (Univeristy of Niš, Faculty of Philosophy)

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/inst-2020/200165/RS//

Ministry of Education, Science and Technological Development, Republic of Serbia, Grant no. 451-03-68/2020-14/200165 (Univeristy of Niš, Faculty of Philosophy) (en)
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Ugovor br. 451-03-68/2020-14/200165 (Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet) (sr_RS)
Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, Уговор бр. 451-03-68/2020-14/200165 (Универзитет у Нишу, Филозофски факултет) (sr)
Authors

Publications

Капацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитеља

Живковић Ранчић, Жана; Тодоровић, Јелисавета

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Живковић Ранчић, Жана
AU  - Тодоровић, Јелисавета
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/947
AB  - Ауторитативни стил родитељства и висок капацитет за ментализацију код адолесцената у литератури су препознати као снажан протективни фактор у очувању менталног
здравља адолесцената. Циљ овог истраживања представља испитивање предиктивног
доприноса васпитних стилова родитеља капацитету за ментализацију код адолесцената.
У истраживању је учествовало 200 средњошколаца (54,5% дечака; просечна старост испитаника је 17 година). Резултати вишеструке регресионе анализе указују да, када је реч
о васпитном стилу мајке, димензије ауторитативног стила (регулација и повезаност)
значајно позитивно доприносе капацитету за ментализацију, док димензије ауторитарног стила (вербална хостилност и необјашњавање) значајно негативно доприносе
развоју ове рефлективне функције. Када је реч о васпитном стилу оца, димензија ауторитативног васпитног стила која значајно доприноси развоју ментализације јесте регулација, а негативан допринос показују димензије ауторитарног стила – необјашњавање и
принуда. Главни закључак истраживања јесте да димензије ауторитативног стила родитељства (повезаност и регулација) значајно доприносе развоју капацитета за ментализацију код адолесцената, док димензије ауторитарног родитељског стила (вербална хостилност мајке, необјашњавање оба родитеља и принуда оца), негативно доприносе
развоју ментализације. Основне педагошке импликацијe рада односе се на подстицање позитивних стилова родитељства чиме би се унапредио свеукупни развој детета, те и
развој капацитета за ментализацију.
AB  - An authoritative parenting style and a high capacity for mentalization in adolescents have been recognized in the literature as a strong protective factor in preserving the mental health of adolescents. The aim of this research was to examine the predictive contribution of parenting styles to adolescents’ capacity for mentalization. Two hundred high school students participated in the research (54.5% boys; the average age of the respondents was 17 years). The results of multiple regression analysis indicate that, when it comes to the parenting style of the mother, the dimensions of an authoritative style (regulation and connection) contribute significantly positively to an adolescent’s capacity for mentalization, while the dimensions of an authoritarian style (verbal hostility and non-reasoning) contribute significantly negatively to the development of this reflective function. When the father’s parenting style is taken into account, the dimension of an authoritative parenting style that significantly contributes to the development of mentalization is regulation, while the non-reasoning and physical coercion dimensions of an authoritarian style show a negative contribution. The main conclusion of the research is that the dimensions of an authoritative parenting style (connection and regulation) significantly contribute to the development of mentalization capacities in adolescents, while the dimensions of the authoritarian parenting style (verbal hostility of the mother, non-reasoning of both parents andphysical coercion of the father) negatively contribute to the development of mentalization. The basic pedagogical implications of the paper lead towards encouraging positive parenting styles, which would improve the overall development of children, as well as the development of their capacity for mentalization.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Капацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитеља
T1  - Capacity for mentalization in adolescents: The contribution of parenting styles
EP  - 111
IS  - 1
SP  - 93
VL  - 55
DO  - doi.org/10.2298/ZIPI2301093Z
ER  - 
@article{
author = "Живковић Ранчић, Жана and Тодоровић, Јелисавета",
year = "2023",
abstract = "Ауторитативни стил родитељства и висок капацитет за ментализацију код адолесцената у литератури су препознати као снажан протективни фактор у очувању менталног
здравља адолесцената. Циљ овог истраживања представља испитивање предиктивног
доприноса васпитних стилова родитеља капацитету за ментализацију код адолесцената.
У истраживању је учествовало 200 средњошколаца (54,5% дечака; просечна старост испитаника је 17 година). Резултати вишеструке регресионе анализе указују да, када је реч
о васпитном стилу мајке, димензије ауторитативног стила (регулација и повезаност)
значајно позитивно доприносе капацитету за ментализацију, док димензије ауторитарног стила (вербална хостилност и необјашњавање) значајно негативно доприносе
развоју ове рефлективне функције. Када је реч о васпитном стилу оца, димензија ауторитативног васпитног стила која значајно доприноси развоју ментализације јесте регулација, а негативан допринос показују димензије ауторитарног стила – необјашњавање и
принуда. Главни закључак истраживања јесте да димензије ауторитативног стила родитељства (повезаност и регулација) значајно доприносе развоју капацитета за ментализацију код адолесцената, док димензије ауторитарног родитељског стила (вербална хостилност мајке, необјашњавање оба родитеља и принуда оца), негативно доприносе
развоју ментализације. Основне педагошке импликацијe рада односе се на подстицање позитивних стилова родитељства чиме би се унапредио свеукупни развој детета, те и
развој капацитета за ментализацију., An authoritative parenting style and a high capacity for mentalization in adolescents have been recognized in the literature as a strong protective factor in preserving the mental health of adolescents. The aim of this research was to examine the predictive contribution of parenting styles to adolescents’ capacity for mentalization. Two hundred high school students participated in the research (54.5% boys; the average age of the respondents was 17 years). The results of multiple regression analysis indicate that, when it comes to the parenting style of the mother, the dimensions of an authoritative style (regulation and connection) contribute significantly positively to an adolescent’s capacity for mentalization, while the dimensions of an authoritarian style (verbal hostility and non-reasoning) contribute significantly negatively to the development of this reflective function. When the father’s parenting style is taken into account, the dimension of an authoritative parenting style that significantly contributes to the development of mentalization is regulation, while the non-reasoning and physical coercion dimensions of an authoritarian style show a negative contribution. The main conclusion of the research is that the dimensions of an authoritative parenting style (connection and regulation) significantly contribute to the development of mentalization capacities in adolescents, while the dimensions of the authoritarian parenting style (verbal hostility of the mother, non-reasoning of both parents andphysical coercion of the father) negatively contribute to the development of mentalization. The basic pedagogical implications of the paper lead towards encouraging positive parenting styles, which would improve the overall development of children, as well as the development of their capacity for mentalization.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Капацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитеља, Capacity for mentalization in adolescents: The contribution of parenting styles",
pages = "111-93",
number = "1",
volume = "55",
doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2301093Z"
}
Живковић Ранчић, Ж.,& Тодоровић, Ј.. (2023). Капацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитеља. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 55(1), 93-111.
https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2301093Z
Живковић Ранчић Ж, Тодоровић Ј. Капацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитеља. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(1):93-111.
doi:doi.org/10.2298/ZIPI2301093Z .
Живковић Ранчић, Жана, Тодоровић, Јелисавета, "Капацитет ментализације код адолесцената: допринос васпитних стилова родитеља" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 1 (2023):93-111,
https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2301093Z . .

Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената

Osmanović-Zajić, Jelena; Maksimović, Jelena; Lazić, Natalija

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Osmanović-Zajić, Jelena
AU  - Maksimović, Jelena
AU  - Lazić, Natalija
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/902
AB  - Пандемија вируса COVID–19 условила је наставак образовања на универзитетима у Србији преласком на онлајн наставу. С тим у вези, у фокусу нашег истраживања је успешност високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији. У раду је примењена дескриптивна метода са техником скалирања и инструментом скала процене Ликертовог типа (СОУВ). Узорак је чинило 400 студената из Србије. Резултати истраживања
показали су добре стране и слабости у реализовању високошколске наставе за време
пандемије COVID–19 у Србији из студентске перспективе, чиме се потенцијално ствара основа за повећање њеног квалитета. Факторизацијом података издвојени су главни
чиниоци на основу којих је даље обављена статистичка обрада података: начин реализације предавања и вежби, доминантне платорме за извођење наставе, начини полагања
испита и постигнућа студената у време пандемије. Резултати показују да онлајн настава не може заменити квалитет традиционалне наставе. Такође, резултати показују да су
најчешће коришћене платформе Google meet, Zoom и Google Classroom. Већина студената
сматра да онлајн полагање испита доприноси економизацији времена и финансија што се
истакло као предност, а да се као недостатак истичу технички проблеми који могу ометати
извођење испита. Поред тога, истраживање је показало да је студирање у доба пандемије
допринело стимулацији информатичке писмености. Студенти су исказивали ставове о добрим странама и слабостима високошколске наставе што може да се узме у обзир као основа за побољшање њеног квалитета. Такође, указивањем на испољене предности и слабости
високошколске наставе, намера је да се подстакну будућа истраживања којима би се дубље
проникло у концепт реализовања универзитетске наставе за време пандемије.
AB  - The COVID-19 pandemic forced the transition to online teaching and learning in Serbian
higher education. Therefore, this paper studies the results achieved at Serbian universities
during the Covid-19 pandemic. The methods used are the descriptive method together with
the scaling technique and the Likert scale. The sample included 400 tertiary-level students from
Serbia. The obtained results showed both advantages and disadvantages of online university
teaching and learning during the pandemic from the students’ perspective, which might
contribute to the improvement of this mode of teaching. (SOUV). Factor analysis was applied to
determine the main variables that were used for further statistical data processing: the manner
in which lectures and tutorials were held, the predominant teaching platforms used, the
mode of examination and students’ academic achievements during the pandemic. The results
proved that online teaching could not replace the traditional mode of teaching. Moreover, the
results showed that the predominant teaching platforms used were Google Meet, Zoom and
Google Classroom. The majority of the students claimed that the main advantage of taking
examinations online was saving time and money, whreas its main disadvantage was techincal
issues that could impede the process of examination. Also, this research proved that studying
in time of the pandemic stimulated their digital literacy. The fact that the respondents stated
both advantages and disadvantages of virtual teaching may contribute to the improvement of
this manner of teaching. Thus, this paper aims to stimulate future research that will provide an
indepth analysis of tertiary-level teaching during the pandemic.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената
T1  - University education in Serbia during the COVID-19 pandemic - students’ perspective
EP  - 298
IS  - 2
SP  - 279
VL  - 54
DO  - doi.org/10.2298/ZIPI2202279O
ER  - 
@article{
author = "Osmanović-Zajić, Jelena and Maksimović, Jelena and Lazić, Natalija",
year = "2022",
abstract = "Пандемија вируса COVID–19 условила је наставак образовања на универзитетима у Србији преласком на онлајн наставу. С тим у вези, у фокусу нашег истраживања је успешност високошколске наставе за време пандемије COVID–19 у Србији. У раду је примењена дескриптивна метода са техником скалирања и инструментом скала процене Ликертовог типа (СОУВ). Узорак је чинило 400 студената из Србије. Резултати истраживања
показали су добре стране и слабости у реализовању високошколске наставе за време
пандемије COVID–19 у Србији из студентске перспективе, чиме се потенцијално ствара основа за повећање њеног квалитета. Факторизацијом података издвојени су главни
чиниоци на основу којих је даље обављена статистичка обрада података: начин реализације предавања и вежби, доминантне платорме за извођење наставе, начини полагања
испита и постигнућа студената у време пандемије. Резултати показују да онлајн настава не може заменити квалитет традиционалне наставе. Такође, резултати показују да су
најчешће коришћене платформе Google meet, Zoom и Google Classroom. Већина студената
сматра да онлајн полагање испита доприноси економизацији времена и финансија што се
истакло као предност, а да се као недостатак истичу технички проблеми који могу ометати
извођење испита. Поред тога, истраживање је показало да је студирање у доба пандемије
допринело стимулацији информатичке писмености. Студенти су исказивали ставове о добрим странама и слабостима високошколске наставе што може да се узме у обзир као основа за побољшање њеног квалитета. Такође, указивањем на испољене предности и слабости
високошколске наставе, намера је да се подстакну будућа истраживања којима би се дубље
проникло у концепт реализовања универзитетске наставе за време пандемије., The COVID-19 pandemic forced the transition to online teaching and learning in Serbian
higher education. Therefore, this paper studies the results achieved at Serbian universities
during the Covid-19 pandemic. The methods used are the descriptive method together with
the scaling technique and the Likert scale. The sample included 400 tertiary-level students from
Serbia. The obtained results showed both advantages and disadvantages of online university
teaching and learning during the pandemic from the students’ perspective, which might
contribute to the improvement of this mode of teaching. (SOUV). Factor analysis was applied to
determine the main variables that were used for further statistical data processing: the manner
in which lectures and tutorials were held, the predominant teaching platforms used, the
mode of examination and students’ academic achievements during the pandemic. The results
proved that online teaching could not replace the traditional mode of teaching. Moreover, the
results showed that the predominant teaching platforms used were Google Meet, Zoom and
Google Classroom. The majority of the students claimed that the main advantage of taking
examinations online was saving time and money, whreas its main disadvantage was techincal
issues that could impede the process of examination. Also, this research proved that studying
in time of the pandemic stimulated their digital literacy. The fact that the respondents stated
both advantages and disadvantages of virtual teaching may contribute to the improvement of
this manner of teaching. Thus, this paper aims to stimulate future research that will provide an
indepth analysis of tertiary-level teaching during the pandemic.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената, University education in Serbia during the COVID-19 pandemic - students’ perspective",
pages = "298-279",
number = "2",
volume = "54",
doi = "doi.org/10.2298/ZIPI2202279O"
}
Osmanović-Zajić, J., Maksimović, J.,& Lazić, N.. (2022). Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 54(2), 279-298.
https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202279O
Osmanović-Zajić J, Maksimović J, Lazić N. Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2022;54(2):279-298.
doi:doi.org/10.2298/ZIPI2202279O .
Osmanović-Zajić, Jelena, Maksimović, Jelena, Lazić, Natalija, "Високошколска настава у србији за време пандемије covid–19 из перспективе студената" in Зборник Института за педагошка истраживања, 54, no. 2 (2022):279-298,
https://doi.org/doi.org/10.2298/ZIPI2202279O . .

Препреке у реализовању наставе на даљину током пандемије COVID-19 вируса: перспектива наставника

Јовановић, Марија; Димитријевић, Драгана

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Јовановић, Марија
AU  - Димитријевић, Драгана
PY  - 2021
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/606
AB  - Од проглашавања пандемије изазване вирусом COVID-19 почетком
2020. године настава на даљину постала је једно од централних питања васпитно образовног рада на глобалном нивоу. Када је целокупна настава премештена у онлајн окружење, наставници у Србији су се суочили са низом изазова и препрека које су утицале на квалитет њиховог рада. У овом раду смо желели да испитамо са којим препрекама су се наставници суочавали током првих месеци реализовања наставе на даљину. Спроведено је истраживање у коме су комбиноване квантитативна и квалитативна анализа података прикупљених на узорку од 122 наставника средњих школа са територије југоисточне Србије (Ниш, Лесковац). Резултати показују да наставници препознају евалуационе препреке као доминантне, потом организационо-административне, док су најмање заступљене материјално-техничке препреке реализације наставе на даљину. Такође, налази потврђују да су материјално-техничке препреке најучесталије код наставника који имају најдужи радни стаж, као и да су организационо-административне и социоемоционалне препреке најмање заступљене код наставника стручних предмета. Иако је фокус рада био на препрекама приликом реализовања наставе на даљину, може се закључити и да наставници препознају одређене потенцијале ове наставе и указују на могућност њеног коришћења као допуне редовној настави. Основне педагошке импликација рада односе се на оснаживање наставника путем стручног усавршавања у области наставе на даљину, али и на потребу креирања нових програма стручног усавршавања у овој области којима ће се омогућити развијање функционалних знања и релевантних компетенција за непосредни ситуациони контекст савремене наставе.
AB  - Since the outbreak of the COVID-19 pandemic in early 2020, distance
learning has become one of the main educational issues globally. With the
transition of all instruction to the online environment, teachers in Serbia have
faced a number of challenges and barriers that have affected the quality of their
work. In this paper, we wanted to analyse the barriers that teachers faced during
the first months of distance learning. The research was conducted combining
quantitative and qualitative analysis of data collected on a sample of 122 high
school teachers from the Southeast Serbia (Niš, Leskovac). The results show
that teachers recognise evaluation barriers as the predominant ones, followed by
organisational-administrative ones, while the least represented were materialtechnical
barriers to distance learning. The findings also confirm that material
and technical barriers are most common among teachers with the longest work
experience, as well as that organisational-administrative and socio-emotional
barriers are the least common among teachers of vocational subjects. Although the
focus of the paper was on the barriers in the implementation of distance learning, it
can be concluded that teachers recognise certain benefits of this type of instruction
and indicate that it can be used as a supplement to regular instruction. The main
pedagogical implications of the paper refer to the empowerment of teachers
through professional development in the field of distance learning, but also to the
need to create new professional development programmes in this field which will
enable the development of functional knowledge and relevant competencies for the
immediate situational context of modern instruction.
AB  - С момента объявления пандемии, вызванной вирусом COVID-19 в начале 2020 года, дистанционное обучение стало одним из центральных вопросов воспитательной деятельности на глобальном уровне. С переходом всего обучения в онлайн режим преподаватели в Сербии столкнулись с рядом проблем и препятствий, которые повлияли на качество их работы. В данной статье наше намерение было проанализировать препятствия, с которыми преподаватели столкнулись в первые месяцы реализации дистанционного обучения. Было проведено исследование, в котором объединены количественный и качественный анализы данных, собранных на выборке из 122 преподавателей средних школ на территории Юго-Восточной Сербии (Ниш, Лесковац). Результаты показывают, что преподаватели считают доминирующими эвалюационные препятствия, затем организационно-административные, в то время как меньше всего представлены материально-технические препятствия при дистанционном обучении. Полученные данные также подтверждают, что материально-технические препятствия наиболее распространены среди преподавателей
с самым большим опытом работы, а организационно-административные и социально-эмоциональные препятствия являются наименее распространёнными
среди преподавателей профессиональных дисциплин и предметов. Несмотря на то, что основное внимание в работе уделялось препятствиям в реализации дистанционного обучения, можно сделать вывод, что преподаватели осознают и признают определённый потенциал этого обучения и указывают на возможность его использования в качестве дополнения к регулярному обучению. Основные педагогические выводы и результаты работы относятся к обучению
и подготовке преподавателей посредством повышения профессиональной квалификации в области дистанционного обучения, но также и к необходимости создания новых программ профессионального развития в этой сфере, которые
позволят развивать функциональные знания и соответствующие компетенции в непосредственном ситуативном контексте современного обучения.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Препреке у реализовању наставе на даљину  током пандемије COVID-19 вируса: перспектива  наставника
T1  - Barriers to implementation of distance  learning during the COVID-19  outbreak: teacher perspective
T1  - Препятствия при реализации дистанционного обучения во время пандемии COVID-19:  перспектива преподавателя
EP  - 66
IS  - 1
SP  - 7
VL  - 53
DO  - 10.2298/ZIPI2101007J
ER  - 
@article{
author = "Јовановић, Марија and Димитријевић, Драгана",
year = "2021",
abstract = "Од проглашавања пандемије изазване вирусом COVID-19 почетком
2020. године настава на даљину постала је једно од централних питања васпитно образовног рада на глобалном нивоу. Када је целокупна настава премештена у онлајн окружење, наставници у Србији су се суочили са низом изазова и препрека које су утицале на квалитет њиховог рада. У овом раду смо желели да испитамо са којим препрекама су се наставници суочавали током првих месеци реализовања наставе на даљину. Спроведено је истраживање у коме су комбиноване квантитативна и квалитативна анализа података прикупљених на узорку од 122 наставника средњих школа са територије југоисточне Србије (Ниш, Лесковац). Резултати показују да наставници препознају евалуационе препреке као доминантне, потом организационо-административне, док су најмање заступљене материјално-техничке препреке реализације наставе на даљину. Такође, налази потврђују да су материјално-техничке препреке најучесталије код наставника који имају најдужи радни стаж, као и да су организационо-административне и социоемоционалне препреке најмање заступљене код наставника стручних предмета. Иако је фокус рада био на препрекама приликом реализовања наставе на даљину, може се закључити и да наставници препознају одређене потенцијале ове наставе и указују на могућност њеног коришћења као допуне редовној настави. Основне педагошке импликација рада односе се на оснаживање наставника путем стручног усавршавања у области наставе на даљину, али и на потребу креирања нових програма стручног усавршавања у овој области којима ће се омогућити развијање функционалних знања и релевантних компетенција за непосредни ситуациони контекст савремене наставе., Since the outbreak of the COVID-19 pandemic in early 2020, distance
learning has become one of the main educational issues globally. With the
transition of all instruction to the online environment, teachers in Serbia have
faced a number of challenges and barriers that have affected the quality of their
work. In this paper, we wanted to analyse the barriers that teachers faced during
the first months of distance learning. The research was conducted combining
quantitative and qualitative analysis of data collected on a sample of 122 high
school teachers from the Southeast Serbia (Niš, Leskovac). The results show
that teachers recognise evaluation barriers as the predominant ones, followed by
organisational-administrative ones, while the least represented were materialtechnical
barriers to distance learning. The findings also confirm that material
and technical barriers are most common among teachers with the longest work
experience, as well as that organisational-administrative and socio-emotional
barriers are the least common among teachers of vocational subjects. Although the
focus of the paper was on the barriers in the implementation of distance learning, it
can be concluded that teachers recognise certain benefits of this type of instruction
and indicate that it can be used as a supplement to regular instruction. The main
pedagogical implications of the paper refer to the empowerment of teachers
through professional development in the field of distance learning, but also to the
need to create new professional development programmes in this field which will
enable the development of functional knowledge and relevant competencies for the
immediate situational context of modern instruction., С момента объявления пандемии, вызванной вирусом COVID-19 в начале 2020 года, дистанционное обучение стало одним из центральных вопросов воспитательной деятельности на глобальном уровне. С переходом всего обучения в онлайн режим преподаватели в Сербии столкнулись с рядом проблем и препятствий, которые повлияли на качество их работы. В данной статье наше намерение было проанализировать препятствия, с которыми преподаватели столкнулись в первые месяцы реализации дистанционного обучения. Было проведено исследование, в котором объединены количественный и качественный анализы данных, собранных на выборке из 122 преподавателей средних школ на территории Юго-Восточной Сербии (Ниш, Лесковац). Результаты показывают, что преподаватели считают доминирующими эвалюационные препятствия, затем организационно-административные, в то время как меньше всего представлены материально-технические препятствия при дистанционном обучении. Полученные данные также подтверждают, что материально-технические препятствия наиболее распространены среди преподавателей
с самым большим опытом работы, а организационно-административные и социально-эмоциональные препятствия являются наименее распространёнными
среди преподавателей профессиональных дисциплин и предметов. Несмотря на то, что основное внимание в работе уделялось препятствиям в реализации дистанционного обучения, можно сделать вывод, что преподаватели осознают и признают определённый потенциал этого обучения и указывают на возможность его использования в качестве дополнения к регулярному обучению. Основные педагогические выводы и результаты работы относятся к обучению
и подготовке преподавателей посредством повышения профессиональной квалификации в области дистанционного обучения, но также и к необходимости создания новых программ профессионального развития в этой сфере, которые
позволят развивать функциональные знания и соответствующие компетенции в непосредственном ситуативном контексте современного обучения.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Препреке у реализовању наставе на даљину  током пандемије COVID-19 вируса: перспектива  наставника, Barriers to implementation of distance  learning during the COVID-19  outbreak: teacher perspective, Препятствия при реализации дистанционного обучения во время пандемии COVID-19:  перспектива преподавателя",
pages = "66-7",
number = "1",
volume = "53",
doi = "10.2298/ZIPI2101007J"
}
Јовановић, М.,& Димитријевић, Д.. (2021). Препреке у реализовању наставе на даљину  током пандемије COVID-19 вируса: перспектива  наставника. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 53(1), 7-66.
https://doi.org/10.2298/ZIPI2101007J
Јовановић М, Димитријевић Д. Препреке у реализовању наставе на даљину  током пандемије COVID-19 вируса: перспектива  наставника. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2021;53(1):7-66.
doi:10.2298/ZIPI2101007J .
Јовановић, Марија, Димитријевић, Драгана, "Препреке у реализовању наставе на даљину  током пандемије COVID-19 вируса: перспектива  наставника" in Зборник Института за педагошка истраживања, 53, no. 1 (2021):7-66,
https://doi.org/10.2298/ZIPI2101007J . .
4