@conference{
author = "Шевкушић, Славица and Картал, Весна",
year = "2017",
abstract = "У савременом свету научна писменост сматра се једном од кључних компетенција коју је
потребно развијати током школовања и наглашава се да је одређени степен разумевања
природних наука неопходан да би људи могли на информисан начин да доносе одлуке о себи
и о свету у коме живе. У том смислу, резултати TIMSS истраживања у домену природних наука
представљају важан индикатор научне писмености ученика на основношколском узрасту и
на тај начин, посредно, сведоче о квалитету једног дела националног образовног система, као
и о његовој позиционираности у међународном контексту. Циљ рада је да прикажемо главне
резултате које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили на TIMSS 2015
тесту из природних наука, као и да упоредимо постигнуће ученика у два истраживачка циклуса
(2011. и 2015. године). Резултати показују да је просечно постигнуће које су остварили ученици из
Србије (525 поена) значајно више од просека TIMSS скале (>500 поена), што представља позитиван
индикатор првог нивоа образовног система у Србији. Другим речима, можемо закључити да се
циљеви наставе природних наука од првог до четвртог разреда основне школе у Србији у великој
мери успешно реализују. Према просечном постигнућу из природних наука, Србија је изједначена
са многим социоекономски развијенијим земљама, а од неких је и успешнија (на пример, Белгија,
Португалија, Француска, Кипар). Поред тога, уочава се тренд побољшања постигнућа ученика из
наше земље у области природних наука, у односу на претходни циклус истраживања. Посебно је
важно што је забележен значајан напредак у домену сложенијих когнитивних вештина ученика.
Наиме, у односу на 2011. годину, ученици из Србије били су успешнији у решавању задатака који
су захтевали примену знања из природних наука. Резултати из природних наука који су добијени
у оба TIMSS циклуса, у којима су учествовали ученици четвртог разреда у Србији, посебно су
охрабрујући ако их упоредимо са резултатима који су добијени у ранијим међународним
истраживањима на старијем узрасту (TIMSS и PISA). Показало се да ученици на крају основне
школе имају проблема у решавању сложенијих задатака, као и да више од трећине ученика на
крају основног образовања није успело да достигне ниво функционалне писмености у домену
природних наука. Значајан напредак у постигнућу ученика из наше земље у природним наукама
на крају разредне наставе обавезује истраживаче у образовању да испитају потенцијалне
контекстуалне факторе који су томе допринели, како би се на основу истраживачких доказа
могле дати препоруке за планирање будућих активности у циљу унапређивања наставе.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације",
title = "Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм",
pages = "23-23",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1084"
}