Antić, Slobodanka

Link to this page

Authority KeyName Variants
dd3f8e53-ee39-410d-b79b-f3a1db6a44d5
  • Antić, Slobodanka (2)
Projects

Author's Bibliography

Однос студената према властитој језичкој пракси, самопроцени писмености и њихово разумевање прочитаног

Stevanović, Jelena; Antić, Slobodanka; Mijatović, Luka; Blažin, Barbara

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Stevanović, Jelena
AU  - Antić, Slobodanka
AU  - Mijatović, Luka
AU  - Blažin, Barbara
PY  - 2023
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1035
AB  - Функционална, вишеструка, контекстуална писменост („нова писменост”) је доминантни концепт у савременој теорији, истраживањима и образовној политици. Иако функционална писменост садржи више различитих димензија, највећи значај имају језичка
и читалачка писменост. У досадашњим истраживањима о писмености испитаници су
најчешће били ученици до почетка средње школе, док су друге популације (на пример
млади и одрасли) често биле занемарене. У овом експлоративном истраживању у фокусу
је функционална писменост (превасходно њена два домена: читалачка и језичка писменост) студентске популације. С тим у вези, циљ овог рада јесте да се утврди какве су,
из перспективе студената, њихове језичке праксе и како процењују властиту писменост.
Истовремено, мерили смо постигнуће испитаника на задацима читалачке писмености и
разматрали односе између наведених варијабли. У истраживању је учествовало 225 студената факултета друштвених наука Универзитета у Београду који су онлајн попуњавали композитни упитник. Резултати указују на то да студенти: а) високо процењују своју
писменост, али да њихов успех на задацима читалачке писмености није с тим у складу; б)
да је језичка пракса композитна варијабла у којој су читање и писање на различит начин
повезани са успехом на задацима читалачке писмености. У раду је предложен модел од носа ових варијабли. На крају је указано на педагошке интервенције које могу допринети
унапређивању и развијању функционалне писмености студената у целини.
AB  - Funkcionalna, višestruka, kontekstualna pismenost („nova pismenost”) je dominantni koncept u savremenoj teoriji, istraživanjima i obrazovnoj politici. Iako funkcionalna pismenost sadrži više različitih dimenzija, najveći značaj imaju jezička i čitalačka pismenost. U dosadašnjim istraživanjima o pismenosti ispitanici su najčešće bili učenici do početka srednje škole, dok su druge populacije (na primer mladi i odrasli) često bile zanemarene. U ovom eksplorativnom istraživanju u fokusu je funkcionalna pismenost (prevashodno njena dva domena: čitalačka i jezička pismenost) studentske populacije. S tim u vezi, cilj ovog rada jeste da se utvrdi kakve su, iz perspektive studenata, njihove jezičke prakse i kako procenjuju vlastitu pismenost. Istovremeno, merili smo postignuće ispitanika na zadacima čitalačke pismenosti i razmatrali odnose između navedenih varijabli. U istraživanju je učestvovalo 225 studenata fakulteta društvenih nauka Univerziteta u Beogradu koji su onlajn popunjavali kompozitni upitnik. Rezultati ukazuju na to da studenti: a) visoko procenjuju svoju pismenost, ali da njihov uspeh na zadacima čitalačke pismenosti nije s tim u skladu; b) da je jezička praksa kompozitna varijabla u kojoj su čitanje i pisanje na različit način povezani sa uspehom na zadacima čitalačke pismenosti. U radu je predložen model od nosa ovih varijabli. Na kraju je ukazano na pedagoške intervencije koje mogu doprineti unapređivanju i razvijanju funkcionalne pismenosti studenata u celini.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Однос студената према властитој језичкој пракси, самопроцени писмености и њихово разумевање прочитаног
T1  - Odnos studenata prema vlastitoj jezičkoj praksi, samoproceni pismenosti i njihovo razumevanje pročitanog
EP  - 274
IS  - 2
SP  - 255
VL  - 55
DO  - 10.2298/ZIPI2302255S
ER  - 
@article{
author = "Stevanović, Jelena and Antić, Slobodanka and Mijatović, Luka and Blažin, Barbara",
year = "2023",
abstract = "Функционална, вишеструка, контекстуална писменост („нова писменост”) је доминантни концепт у савременој теорији, истраживањима и образовној политици. Иако функционална писменост садржи више различитих димензија, највећи значај имају језичка
и читалачка писменост. У досадашњим истраживањима о писмености испитаници су
најчешће били ученици до почетка средње школе, док су друге популације (на пример
млади и одрасли) често биле занемарене. У овом експлоративном истраживању у фокусу
је функционална писменост (превасходно њена два домена: читалачка и језичка писменост) студентске популације. С тим у вези, циљ овог рада јесте да се утврди какве су,
из перспективе студената, њихове језичке праксе и како процењују властиту писменост.
Истовремено, мерили смо постигнуће испитаника на задацима читалачке писмености и
разматрали односе између наведених варијабли. У истраживању је учествовало 225 студената факултета друштвених наука Универзитета у Београду који су онлајн попуњавали композитни упитник. Резултати указују на то да студенти: а) високо процењују своју
писменост, али да њихов успех на задацима читалачке писмености није с тим у складу; б)
да је језичка пракса композитна варијабла у којој су читање и писање на различит начин
повезани са успехом на задацима читалачке писмености. У раду је предложен модел од носа ових варијабли. На крају је указано на педагошке интервенције које могу допринети
унапређивању и развијању функционалне писмености студената у целини., Funkcionalna, višestruka, kontekstualna pismenost („nova pismenost”) je dominantni koncept u savremenoj teoriji, istraživanjima i obrazovnoj politici. Iako funkcionalna pismenost sadrži više različitih dimenzija, najveći značaj imaju jezička i čitalačka pismenost. U dosadašnjim istraživanjima o pismenosti ispitanici su najčešće bili učenici do početka srednje škole, dok su druge populacije (na primer mladi i odrasli) često bile zanemarene. U ovom eksplorativnom istraživanju u fokusu je funkcionalna pismenost (prevashodno njena dva domena: čitalačka i jezička pismenost) studentske populacije. S tim u vezi, cilj ovog rada jeste da se utvrdi kakve su, iz perspektive studenata, njihove jezičke prakse i kako procenjuju vlastitu pismenost. Istovremeno, merili smo postignuće ispitanika na zadacima čitalačke pismenosti i razmatrali odnose između navedenih varijabli. U istraživanju je učestvovalo 225 studenata fakulteta društvenih nauka Univerziteta u Beogradu koji su onlajn popunjavali kompozitni upitnik. Rezultati ukazuju na to da studenti: a) visoko procenjuju svoju pismenost, ali da njihov uspeh na zadacima čitalačke pismenosti nije s tim u skladu; b) da je jezička praksa kompozitna varijabla u kojoj su čitanje i pisanje na različit način povezani sa uspehom na zadacima čitalačke pismenosti. U radu je predložen model od nosa ovih varijabli. Na kraju je ukazano na pedagoške intervencije koje mogu doprineti unapređivanju i razvijanju funkcionalne pismenosti studenata u celini.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Однос студената према властитој језичкој пракси, самопроцени писмености и њихово разумевање прочитаног, Odnos studenata prema vlastitoj jezičkoj praksi, samoproceni pismenosti i njihovo razumevanje pročitanog",
pages = "274-255",
number = "2",
volume = "55",
doi = "10.2298/ZIPI2302255S"
}
Stevanović, J., Antić, S., Mijatović, L.,& Blažin, B.. (2023). Однос студената према властитој језичкој пракси, самопроцени писмености и њихово разумевање прочитаног. in Зборник Института за педагошка истраживања
Београд : Институт за педагошка истраживања., 55(2), 255-274.
https://doi.org/10.2298/ZIPI2302255S
Stevanović J, Antić S, Mijatović L, Blažin B. Однос студената према властитој језичкој пракси, самопроцени писмености и њихово разумевање прочитаног. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(2):255-274.
doi:10.2298/ZIPI2302255S .
Stevanović, Jelena, Antić, Slobodanka, Mijatović, Luka, Blažin, Barbara, "Однос студената према властитој језичкој пракси, самопроцени писмености и њихово разумевање прочитаног" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 2 (2023):255-274,
https://doi.org/10.2298/ZIPI2302255S . .

Language in the classroom: How to support the development of functional literacy

Antić, Slobodanka

(Belgrade : Institute for Educational Research, 2022)

TY  - CONF
AU  - Antić, Slobodanka
PY  - 2022
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/961
AB  - In modern society, there is a pressing need for education to focus on developing
functional literacy of future citizens. To be successful in the 21st century, citizens
need to excel in all domains of functional literacy, including the scientific,
mathematical, digital, media, IT, and other domains. All of them rely upon language
literacy (Antić & Stevanović, 2022, in press). On the other hand, school learning is
predominantly literacy practice, that is, verbal content learning that is realized according
to specific routines in specific institutions – schools. Learning by reading, writing,
listening, and communicating about the contents of various scientific disciplines within
the school curriculum are basic activities in school learning, which constitutes a process
of gradual acculturation into science and its discourses (Antić, 2018a; Danielson,
2010).
PB  - Belgrade : Institute for Educational Research
C3  - The state, problems, and needs of the modern education community
T1  - Language in the classroom: How to support the development of functional literacy
EP  - 34
SP  - 29
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_961
ER  - 
@conference{
author = "Antić, Slobodanka",
year = "2022",
abstract = "In modern society, there is a pressing need for education to focus on developing
functional literacy of future citizens. To be successful in the 21st century, citizens
need to excel in all domains of functional literacy, including the scientific,
mathematical, digital, media, IT, and other domains. All of them rely upon language
literacy (Antić & Stevanović, 2022, in press). On the other hand, school learning is
predominantly literacy practice, that is, verbal content learning that is realized according
to specific routines in specific institutions – schools. Learning by reading, writing,
listening, and communicating about the contents of various scientific disciplines within
the school curriculum are basic activities in school learning, which constitutes a process
of gradual acculturation into science and its discourses (Antić, 2018a; Danielson,
2010).",
publisher = "Belgrade : Institute for Educational Research",
journal = "The state, problems, and needs of the modern education community",
title = "Language in the classroom: How to support the development of functional literacy",
pages = "34-29",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_961"
}
Antić, S.. (2022). Language in the classroom: How to support the development of functional literacy. in The state, problems, and needs of the modern education community
Belgrade : Institute for Educational Research., 29-34.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_961
Antić S. Language in the classroom: How to support the development of functional literacy. in The state, problems, and needs of the modern education community. 2022;:29-34.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_961 .
Antić, Slobodanka, "Language in the classroom: How to support the development of functional literacy" in The state, problems, and needs of the modern education community (2022):29-34,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_961 .