Влајковић Бојић, Виолета

Link to this page

Authority KeyName Variants
8d415e2d-a67e-4c50-a267-18e17b882354
  • Влајковић Бојић, Виолета (1)
Projects

Author's Bibliography

Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе

Влајковић Бојић, Виолета; Стевановић, Јелена

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2017)

TY  - CONF
AU  - Влајковић Бојић, Виолета
AU  - Стевановић, Јелена
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1074
AB  - Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат
интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања
који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући
у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је
да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике
и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске
2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе
овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа.
Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137
ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна
статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца
увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине
средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број
ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што
то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су
текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца
(64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује
на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање
знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%)
ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или
уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици
основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им
уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да
стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова,
односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују
да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању
знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној
школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну
улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је
потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих
генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању
граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка,
самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у
средњој школи.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - Улога уџбеника у савременом образовању
T1  - Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе
SP  - 65
SP  - 66
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074
ER  - 
@conference{
author = "Влајковић Бојић, Виолета and Стевановић, Јелена",
year = "2017",
abstract = "Кроз процес образовања одвија се својеврстан вид развоја деце као резултат
интеракције њихових развојних карактеристика и особености система знања
који ученици стичу посредством уџбеника као основне школске књиге. Имајући
у виду информациону и трансформациону функцију уџбеника, циљ рада био је
да сагледамо из перспективе ученика улогу уџбеничке литературе (граматике
и читанке) у настави српског језика. Истраживање је обављено школске
2017/2018. године применом упитника – посебно конструисаног за потребе
овог истраживања – који је садржао питања затвореног и отвореног типа.
Узорак је пригодан и чини га 114 ученика осмог разреда основне школе и 137
ученика четвртог разреда гимназије из Београда. Примењена је дескриптивна
статистичка анализа. Резултати показују да више од две трећине основаца
увек и већином користи читанку из српског језика, док више од половине
средњошколаца не користи или повремено користи овај уџбеник. Већи број
ученика основне школе (78,95%) већином и увек користи граматику него што
то чине гимназијалци (27,11%). Готово половина основаца (46%) сматра да су
текстови из читанке интересантни, што је супротно мишљењу средњошколаца
(64,32%) о понуђеним текстовима. Мање од десетине ученика оба узраста указује
на то да их текстови из читанке подстичу на даљи самостални рад и продубљивање
знања из српског језика и књижевности. Премда више од половине (69,54%)
ученика средње школе сугерише да им граматика српског језика углавном или
уопште не помаже у бољем разумевању и усвајању знања, готово сви ученици
основне школе (82,46%) који су учествовали у истраживању извештавају да им
уџбеник из граматике српског језика у потпуности или већином омогућава да
стекну адекватне компетенције из ове области. И старији и млађи ученици су сагласни да би у читанци требало да буде више за њих интересантних текстова,
односно савремених књижевноуметничких дела. Налази истраживања показују
да читанка и граматика посредују и помажу у елаборирању програма и стицању
знања током наставе српског језика и књижевности превасходно у основној
школи, док у средњошколској настави српског језика и књижевности доминантну
улогу има читанка. Сем тога, изложени резултати наводе на закључак да је
потребно садржаје из књижевности прилагодити преференцијама данашњих
генерација, као и да је неопходно посветити знатно више пажње прилагођавању
граматичке литературе самосталној продукцији, израженијем осећају напретка,
самоконтроле и самокорекције ученика, посебно у настави српског језика у
средњој школи.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Улога уџбеника у савременом образовању",
title = "Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе",
pages = "65-66",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074"
}
Влајковић Бојић, В.,& Стевановић, Ј.. (2017). Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе. in Улога уџбеника у савременом образовању
Београд : Институт за педагошка истраживања., 65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074
Влајковић Бојић В, Стевановић Ј. Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе. in Улога уџбеника у савременом образовању. 2017;:65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074 .
Влајковић Бојић, Виолета, Стевановић, Јелена, "Уџбеник у настави српског језика: перспектива ученика основне и средње школе" in Улога уџбеника у савременом образовању (2017):65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1074 .