Картал, Весна

Link to this page

Authority KeyName Variants
d7151720-55b4-4fd4-962d-cbbeb760c5ec
  • Картал, Весна (2)
Projects

Author's Bibliography

Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм

Шевкушић, Славица; Картал, Весна

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2017)

TY  - CONF
AU  - Шевкушић, Славица
AU  - Картал, Весна
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/1084
AB  - У савременом свету научна писменост сматра се једном од кључних компетенција коју је
потребно развијати током школовања и наглашава се да је одређени степен разумевања
природних наука неопходан да би људи могли на информисан начин да доносе одлуке о себи
и о свету у коме живе. У том смислу, резултати TIMSS истраживања у домену природних наука
представљају важан индикатор научне писмености ученика на основношколском узрасту и
на тај начин, посредно, сведоче о квалитету једног дела националног образовног система, као
и о његовој позиционираности у међународном контексту. Циљ рада је да прикажемо главне
резултате које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили на TIMSS 2015
тесту из природних наука, као и да упоредимо постигнуће ученика у два истраживачка циклуса
(2011. и 2015. године). Резултати показују да је просечно постигнуће које су остварили ученици из
Србије (525 поена) значајно више од просека TIMSS скале (>500 поена), што представља позитиван
индикатор првог нивоа образовног система у Србији. Другим речима, можемо закључити да се
циљеви наставе природних наука од првог до четвртог разреда основне школе у Србији у великој
мери успешно реализују. Према просечном постигнућу из природних наука, Србија је изједначена
са многим социоекономски развијенијим земљама, а од неких је и успешнија (на пример, Белгија,
Португалија, Француска, Кипар). Поред тога, уочава се тренд побољшања постигнућа ученика из
наше земље у области природних наука, у односу на претходни циклус истраживања. Посебно је
важно што је забележен значајан напредак у домену сложенијих когнитивних вештина ученика.
Наиме, у односу на 2011. годину, ученици из Србије били су успешнији у решавању задатака који
су захтевали примену знања из природних наука. Резултати из природних наука који су добијени
у оба TIMSS циклуса, у којима су учествовали ученици четвртог разреда у Србији, посебно су
охрабрујући ако их упоредимо са резултатима који су добијени у ранијим међународним
истраживањима на старијем узрасту (TIMSS и PISA). Показало се да ученици на крају основне
школе имају проблема у решавању сложенијих задатака, као и да више од трећине ученика на
крају основног образовања није успело да достигне ниво функционалне писмености у домену
природних наука. Значајан напредак у постигнућу ученика из наше земље у природним наукама
на крају разредне наставе обавезује истраживаче у образовању да испитају потенцијалне
контекстуалне факторе који су томе допринели, како би се на основу истраживачких доказа
могле дати препоруке за планирање будућих активности у циљу унапређивања наставе.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
C3  - TIMSS 2015: резултати и импликације
T1  - Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм
EP  - 23
SP  - 23
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1084
ER  - 
@conference{
author = "Шевкушић, Славица and Картал, Весна",
year = "2017",
abstract = "У савременом свету научна писменост сматра се једном од кључних компетенција коју је
потребно развијати током школовања и наглашава се да је одређени степен разумевања
природних наука неопходан да би људи могли на информисан начин да доносе одлуке о себи
и о свету у коме живе. У том смислу, резултати TIMSS истраживања у домену природних наука
представљају важан индикатор научне писмености ученика на основношколском узрасту и
на тај начин, посредно, сведоче о квалитету једног дела националног образовног система, као
и о његовој позиционираности у међународном контексту. Циљ рада је да прикажемо главне
резултате које су ученици четвртог разреда основне школе из Србије остварили на TIMSS 2015
тесту из природних наука, као и да упоредимо постигнуће ученика у два истраживачка циклуса
(2011. и 2015. године). Резултати показују да је просечно постигнуће које су остварили ученици из
Србије (525 поена) значајно више од просека TIMSS скале (>500 поена), што представља позитиван
индикатор првог нивоа образовног система у Србији. Другим речима, можемо закључити да се
циљеви наставе природних наука од првог до четвртог разреда основне школе у Србији у великој
мери успешно реализују. Према просечном постигнућу из природних наука, Србија је изједначена
са многим социоекономски развијенијим земљама, а од неких је и успешнија (на пример, Белгија,
Португалија, Француска, Кипар). Поред тога, уочава се тренд побољшања постигнућа ученика из
наше земље у области природних наука, у односу на претходни циклус истраживања. Посебно је
важно што је забележен значајан напредак у домену сложенијих когнитивних вештина ученика.
Наиме, у односу на 2011. годину, ученици из Србије били су успешнији у решавању задатака који
су захтевали примену знања из природних наука. Резултати из природних наука који су добијени
у оба TIMSS циклуса, у којима су учествовали ученици четвртог разреда у Србији, посебно су
охрабрујући ако их упоредимо са резултатима који су добијени у ранијим међународним
истраживањима на старијем узрасту (TIMSS и PISA). Показало се да ученици на крају основне
школе имају проблема у решавању сложенијих задатака, као и да више од трећине ученика на
крају основног образовања није успело да достигне ниво функционалне писмености у домену
природних наука. Значајан напредак у постигнућу ученика из наше земље у природним наукама
на крају разредне наставе обавезује истраживаче у образовању да испитају потенцијалне
контекстуалне факторе који су томе допринели, како би се на основу истраживачких доказа
могле дати препоруке за планирање будућих активности у циљу унапређивања наставе.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015: резултати и импликације",
title = "Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм",
pages = "23-23",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1084"
}
Шевкушић, С.,& Картал, В.. (2017). Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм. in TIMSS 2015: резултати и импликације
Београд : Институт за педагошка истраживања., 23-23.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1084
Шевкушић С, Картал В. Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм. in TIMSS 2015: резултати и импликације. 2017;:23-23.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1084 .
Шевкушић, Славица, Картал, Весна, "Постигнуће ученика из природних наука: Главни налази, трендови и наставни програм" in TIMSS 2015: резултати и импликације (2017):23-23,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_1084 .

Постигнуће ученика из природних наука: главни налази, трендови и наставни програм

Шевкушић, Славица; Картал, Весна

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2017)

TY  - CHAP
AU  - Шевкушић, Славица
AU  - Картал, Весна
PY  - 2017
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/615
AB  - In the modern world, science literacy is considered to be one of the key competencies that should be developed
during education and it is emphasized that a certain degree of understanding of sciences is necessary, so that
people could, make informed decisions about themselves and the world they live in. In that sense, the results
of TIMSS on science achievement represent an important indicator of a science literacy of elementary school
students and in that way, indirectly, they testify about the quality of part of the national education system
as well as its “positioning“ in an international context. The aim of this paper is to present the main results
which elementary school fourth graders in Serbia achieved on TIMSS 2015 science tests, as well as to compare
achievement in two research cycles (2011–2015). The results show that our student achievement (525 points)
is significantly considerably higher than the TIMSS 2015 scale average (>500), which is a positive indicator of
the first-level education system in Serbia. In other words, we can make a conclusion that the goals of science
teaching from the first to the fourth grade of primary school in Serbia are, to a large extent, successfully
implemented. According to the average science achievement, Serbia leveled the score with numerous more
developed countries in regard to their socioeconomic status and even has a better score than some of them
(e.g. Belgium, Portugal, France, Cyprus). Besides, a trend of improving our student achievement in science, in
comparison with the previous cycle, has been noted. It is particularly important that a significant progress
has been made in the domain of more complex student cognitive skills. Namely, in comparison with 2011,
our students had higher scores in solving the tasks that required the application of knowledge from science.
The science results obtained from both TIMSS cycles, conducted with fourth graders in Serbia, are especially
encouraging if we compare them to the results in previous international research studies at older ages (TIMSS
and PISA). It turns out that students at the end of elementary school experience problems in solving complex
tasks. Also, more than one-third of students at the end of elementary school education haven’t achieved a
functional literacy level in the science domain. A significant progress in our student achievement in science
at the end of the first-level education system obliges researchers in education to analyze potential contextual
factors that contributed to that. In this way, recommendations for planning future activities for the purpose of
teaching improvement, on the basis of research evidence, could be given.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука
T1  - Постигнуће ученика из природних наука: главни налази, трендови и наставни програм
T1  - Student achievement in science: main results, trends, and curriculum
EP  - 65
SP  - 51
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_615
ER  - 
@inbook{
author = "Шевкушић, Славица and Картал, Весна",
year = "2017",
abstract = "In the modern world, science literacy is considered to be one of the key competencies that should be developed
during education and it is emphasized that a certain degree of understanding of sciences is necessary, so that
people could, make informed decisions about themselves and the world they live in. In that sense, the results
of TIMSS on science achievement represent an important indicator of a science literacy of elementary school
students and in that way, indirectly, they testify about the quality of part of the national education system
as well as its “positioning“ in an international context. The aim of this paper is to present the main results
which elementary school fourth graders in Serbia achieved on TIMSS 2015 science tests, as well as to compare
achievement in two research cycles (2011–2015). The results show that our student achievement (525 points)
is significantly considerably higher than the TIMSS 2015 scale average (>500), which is a positive indicator of
the first-level education system in Serbia. In other words, we can make a conclusion that the goals of science
teaching from the first to the fourth grade of primary school in Serbia are, to a large extent, successfully
implemented. According to the average science achievement, Serbia leveled the score with numerous more
developed countries in regard to their socioeconomic status and even has a better score than some of them
(e.g. Belgium, Portugal, France, Cyprus). Besides, a trend of improving our student achievement in science, in
comparison with the previous cycle, has been noted. It is particularly important that a significant progress
has been made in the domain of more complex student cognitive skills. Namely, in comparison with 2011,
our students had higher scores in solving the tasks that required the application of knowledge from science.
The science results obtained from both TIMSS cycles, conducted with fourth graders in Serbia, are especially
encouraging if we compare them to the results in previous international research studies at older ages (TIMSS
and PISA). It turns out that students at the end of elementary school experience problems in solving complex
tasks. Also, more than one-third of students at the end of elementary school education haven’t achieved a
functional literacy level in the science domain. A significant progress in our student achievement in science
at the end of the first-level education system obliges researchers in education to analyze potential contextual
factors that contributed to that. In this way, recommendations for planning future activities for the purpose of
teaching improvement, on the basis of research evidence, could be given.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука",
booktitle = "Постигнуће ученика из природних наука: главни налази, трендови и наставни програм, Student achievement in science: main results, trends, and curriculum",
pages = "65-51",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_615"
}
Шевкушић, С.,& Картал, В.. (2017). Постигнуће ученика из природних наука: главни налази, трендови и наставни програм. in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука
Београд : Институт за педагошка истраживања., 51-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_615
Шевкушић С, Картал В. Постигнуће ученика из природних наука: главни налази, трендови и наставни програм. in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука. 2017;:51-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_615 .
Шевкушић, Славица, Картал, Весна, "Постигнуће ученика из природних наука: главни налази, трендови и наставни програм" in TIMSS 2015 у Србији : међународног истраживања постигнућа ученика 4. разреда основне школе из математике и природних наука (2017):51-65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_615 .