@article{
author = "Marušić, Milica and Oikonomou, Andreas",
year = "2013",
abstract = "High concordance of value priorities and actual behaviour implies the importance of studying values, especially on teachers as important agents of socialization. The theoretical framework comprises Schwartz theory of individual values, a taxonomy of values which embraces ten value types with different motivational goals. We applied a questionnaire in the form of five-point Likert-scale with a comprehensive list of values on the sample of 163 students, future teachers. The value hierarchy was defined as the set of the most important and less important values. For data analysis we used: descriptive statistics, paired-samples t-test; frequencies of ranks; and principal component analysis. We compared the value hierarchy of our student sample with the results obtained for the samples of students, teachers and representative samples in the cross-national study conducted by Schwartz and his associates. Generally speaking, our research results are in concordance with the results of the cross-cultural study, suggesting that the most important values can be found among the value types benevolence, universalism and self-direction, while less important values belong to the types stimulation, power and tradition. The main difference from the international study results is found in the treatment of the value type tradition, placed at the bottom of the hierarchy by our sample of students., Visok stepen saglasnosti između vrednosnih prioriteta i stvarnog ponašanja ukazuje na važnost proučavanja vrednosti, posebno vrednosti nastavnika kao važnih agenasa socijalizacije. Teorijski okvir ovog rada predstavlja Švarcova teorija individualnih vrednosti, taksonomija vrednosti koja obuhvata deset tipova vrednosti sa različitim motivacionim ciljevima. Primenjen je upitnik u formi petostepene Likertove skale koji sadrži obuhvatnu listu vrednosti na uzorku od 163 studenta, budućih nastavnika. Vrednosna hijerarhija definisana je kao skup najvažnijih i manje važnih vrednosti. U analizi podataka korišćeni su deskriptivna statistika, t test za paralelne uzorke, frekvencije rangova i analiza glavnih komponenata. Uporedili smo vrednosnu hijerarhiju našeg uzorka studenata sa rezultatima dobijenim za uzorke studenata, nastavnika i reprezentativne uzorke u internacionalnoj studiji koju je sproveo Švarc sa saradnicima. Uopšteno posmatrano, rezultati našeg istraživanja u skladu su sa rezultatima kroskulturalne studije i pokazuju da najvažnije vrednosti spadaju pod vrednosne kategorije dobročinstvo, univerzalizam i samousmerenost, dok manje važne vrednosti pripadaju kategorijama stimulacija, moć i tradicija. Glavna razlika u odnosu na rezultate međunarodne studije javlja se na nivou kategorije tradicija koju naši studenti smeštaju na dno hijerarhije vrednosti.",
publisher = "Institut za pedagoška istraživanja, Beograd",
journal = "Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja",
title = "Value hierarchy of future subject teachers in Serbia in the context of Schwartz theory, Hijerarhija vrednosti budućih nastavnika u Srbiji u kontekstu Švarcove teorije",
pages = "259-241",
number = "2",
volume = "45",
doi = "10.2298/ZIPI1302241M"
}