Шефер, Јасмина

Link to this page

Authority KeyName Variants
48127e43-dda4-4a83-862b-d1490a17d06f
  • Шефер, Јасмина (5)
Projects

Author's Bibliography

Педагошки приступ Тролист : подстицај за сарадњу, стваралаштво и иницијативу

Шефер, Јасмина; Станковић, Дејан; Ђерић, Ивана; Џиновић, Владимир

(Београд : Завод за унапређивање образовања и васпитања, 2015)

TY  - BOOK
AU  - Шефер, Јасмина
AU  - Станковић, Дејан
AU  - Ђерић, Ивана
AU  - Џиновић, Владимир
PY  - 2015
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/612
AB  - Овај приручник представља освежење у новијој педагошкој литератури
и вешто посредује између научних теорија, истраживања, наставног
програма и школске праксе. Користан је ослонац свакој школи која
има намеру да мења, иновира и унапређује различите аспекте свога
рада. Педагошки приступ Тролист фокусиран је не само на наставу
и ваннаставне активности, већ и на друге сегменте рада школе. На
тај начин школа је обухваћена као систем у коме настава заузима
централно место, али у коме остали аспекти школског живота нису
запостављени.
др Душица Малинић,
Институт за педагошка истраживања
PB  - Београд : Завод за унапређивање образовања и васпитања
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T1  - Педагошки приступ Тролист : подстицај за сарадњу, стваралаштво и иницијативу
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_612
ER  - 
@book{
author = "Шефер, Јасмина and Станковић, Дејан and Ђерић, Ивана and Џиновић, Владимир",
year = "2015",
abstract = "Овај приручник представља освежење у новијој педагошкој литератури
и вешто посредује између научних теорија, истраживања, наставног
програма и школске праксе. Користан је ослонац свакој школи која
има намеру да мења, иновира и унапређује различите аспекте свога
рада. Педагошки приступ Тролист фокусиран је не само на наставу
и ваннаставне активности, већ и на друге сегменте рада школе. На
тај начин школа је обухваћена као систем у коме настава заузима
централно место, али у коме остали аспекти школског живота нису
запостављени.
др Душица Малинић,
Институт за педагошка истраживања",
publisher = "Београд : Завод за унапређивање образовања и васпитања, Београд : Институт за педагошка истраживања",
title = "Педагошки приступ Тролист : подстицај за сарадњу, стваралаштво и иницијативу",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_612"
}
Шефер, Ј., Станковић, Д., Ђерић, И.,& Џиновић, В.. (2015). Педагошки приступ Тролист : подстицај за сарадњу, стваралаштво и иницијативу. 
Београд : Завод за унапређивање образовања и васпитања..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_612
Шефер Ј, Станковић Д, Ђерић И, Џиновић В. Педагошки приступ Тролист : подстицај за сарадњу, стваралаштво и иницијативу. 2015;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_612 .
Шефер, Јасмина, Станковић, Дејан, Ђерић, Ивана, Џиновић, Владимир, "Педагошки приступ Тролист : подстицај за сарадњу, стваралаштво и иницијативу" (2015),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_612 .

Иновативни рад наставника у Србији: подстицаји и препреке на примеру приступа „тролист“

Шефер, Јасмина

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2015)

TY  - CHAP
AU  - Шефер, Јасмина
PY  - 2015
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/775
AB  - In this paper we presented the first results of the experimental training for introducing
Trefoil approach into the teaching process. Trefoil teaching approach
implies that the teachers implement group cooperative learning, solving openended
tasks, play activities, critical dialogue, research and project work in the
classes in order to initiate three areas of development- initiative, cooperation
and creative behavior of the students. The training lasted for one academic year
and consisted of a number of instructive days, which were accompanied by experimental classes and reflexive practices of the teachers at their professional
councils, facilitated by the researchers of the Institute for Educational Research.
Apart from summative evaluation of the experiment, the teachers’ activities
were also monitored for formative purposes via quantitative and qualitative
methods for data collection and processing. Among them there was a precisely
pre-structured interview on the quality of experimental training, which was
conducted with 29 teachers of the primary experimental school, before the end
of the experiment. In the case of Trefoil, self-evaluation of the teachers in the
interview indicate their progress and motivation which are increasing during
the experiment. The teachers planned to use the Trefoil is their future practice
more frequently. They also considered Trefoil significant for learning, as well as
the role of the experts and professional council in the teachers’ development.
The teachers believe that the introduction of innovations in teaching should
be simple and gradual (in small steps over a longer period of time), and that
additional motivation of the teachers depends on positive reaction and success
of the students. The emphasis should be placed on new practices that have not
been previously studied and the framework of receptiveness for innovations
should be built during an initial education which is, in our case, insufficient.
It is also necessary to improve the status and rewarding of the teachers in the
school system, teaching materials and aids, flexibility of the curricula and the
sustainability of changes in order to facilitate continuity in the innovative work
of schools. Crossing the results of the interview and other data obtained from
the experiment in the future analyses may provide a more comprehensive
image about the new role of a teacher, which should be manifested primarily
in the innovative work with students.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Нове улоге за ново доба : Прилози за редефинисање образовне праксе
T1  - Иновативни рад наставника у Србији: подстицаји и препреке на примеру приступа „тролист“
T1  - Innovative work of the teachers in Serbia: incentives and obstacles in the case of “trefoil” approach
EP  - 91
SP  - 71
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_775
ER  - 
@inbook{
author = "Шефер, Јасмина",
year = "2015",
abstract = "In this paper we presented the first results of the experimental training for introducing
Trefoil approach into the teaching process. Trefoil teaching approach
implies that the teachers implement group cooperative learning, solving openended
tasks, play activities, critical dialogue, research and project work in the
classes in order to initiate three areas of development- initiative, cooperation
and creative behavior of the students. The training lasted for one academic year
and consisted of a number of instructive days, which were accompanied by experimental classes and reflexive practices of the teachers at their professional
councils, facilitated by the researchers of the Institute for Educational Research.
Apart from summative evaluation of the experiment, the teachers’ activities
were also monitored for formative purposes via quantitative and qualitative
methods for data collection and processing. Among them there was a precisely
pre-structured interview on the quality of experimental training, which was
conducted with 29 teachers of the primary experimental school, before the end
of the experiment. In the case of Trefoil, self-evaluation of the teachers in the
interview indicate their progress and motivation which are increasing during
the experiment. The teachers planned to use the Trefoil is their future practice
more frequently. They also considered Trefoil significant for learning, as well as
the role of the experts and professional council in the teachers’ development.
The teachers believe that the introduction of innovations in teaching should
be simple and gradual (in small steps over a longer period of time), and that
additional motivation of the teachers depends on positive reaction and success
of the students. The emphasis should be placed on new practices that have not
been previously studied and the framework of receptiveness for innovations
should be built during an initial education which is, in our case, insufficient.
It is also necessary to improve the status and rewarding of the teachers in the
school system, teaching materials and aids, flexibility of the curricula and the
sustainability of changes in order to facilitate continuity in the innovative work
of schools. Crossing the results of the interview and other data obtained from
the experiment in the future analyses may provide a more comprehensive
image about the new role of a teacher, which should be manifested primarily
in the innovative work with students.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Нове улоге за ново доба : Прилози за редефинисање образовне праксе",
booktitle = "Иновативни рад наставника у Србији: подстицаји и препреке на примеру приступа „тролист“, Innovative work of the teachers in Serbia: incentives and obstacles in the case of “trefoil” approach",
pages = "91-71",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_775"
}
Шефер, Ј.. (2015). Иновативни рад наставника у Србији: подстицаји и препреке на примеру приступа „тролист“. in Нове улоге за ново доба : Прилози за редефинисање образовне праксе
Београд : Институт за педагошка истраживања., 71-91.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_775
Шефер Ј. Иновативни рад наставника у Србији: подстицаји и препреке на примеру приступа „тролист“. in Нове улоге за ново доба : Прилози за редефинисање образовне праксе. 2015;:71-91.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_775 .
Шефер, Јасмина, "Иновативни рад наставника у Србији: подстицаји и препреке на примеру приступа „тролист“" in Нове улоге за ново доба : Прилози за редефинисање образовне праксе (2015):71-91,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_775 .

Истраживачки рад и решавање проблема као подстицај стваралаштва, иницијативе и сарадње у настави

Шефер, Јасмина; Радишић, Јелена; Јошић, Смиљана

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2012)

TY  - CHAP
AU  - Шефер, Јасмина
AU  - Радишић, Јелена
AU  - Јошић, Смиљана
PY  - 2012
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/762
AB  - Анализиран је истраживачки рад
ученика и у том контексту савладавање научне методологије која
укључује посматрање и експериментисање (Јасмина Шефер,
Јелена Радишић, Смиљана Јошић).
AB  - Research work and methodology, including observation and
experimentation were analysed (Jasmina Šefer, Jelena Radišić and
Smiljana Jocić).
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део
T1  - Истраживачки рад и решавање проблема као подстицај стваралаштва, иницијативе и сарадње у настави
EP  - 265
IS  - 2
SP  - 243
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_762
ER  - 
@inbook{
author = "Шефер, Јасмина and Радишић, Јелена and Јошић, Смиљана",
year = "2012",
abstract = "Анализиран је истраживачки рад
ученика и у том контексту савладавање научне методологије која
укључује посматрање и експериментисање (Јасмина Шефер,
Јелена Радишић, Смиљана Јошић)., Research work and methodology, including observation and
experimentation were analysed (Jasmina Šefer, Jelena Radišić and
Smiljana Jocić).",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део",
booktitle = "Истраживачки рад и решавање проблема као подстицај стваралаштва, иницијативе и сарадње у настави",
pages = "265-243",
number = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_762"
}
Шефер, Ј., Радишић, Ј.,& Јошић, С.. (2012). Истраживачки рад и решавање проблема као подстицај стваралаштва, иницијативе и сарадње у настави. in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део
Београд : Институт за педагошка истраживања.(2), 243-265.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_762
Шефер Ј, Радишић Ј, Јошић С. Истраживачки рад и решавање проблема као подстицај стваралаштва, иницијативе и сарадње у настави. in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део. 2012;(2):243-265.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_762 .
Шефер, Јасмина, Радишић, Јелена, Јошић, Смиљана, "Истраживачки рад и решавање проблема као подстицај стваралаштва, иницијативе и сарадње у настави" in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део, no. 2 (2012):243-265,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_762 .

Игра и машта у настави: експонент дивергентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње

Шефер, Јасмина

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2012)

TY  - CHAP
AU  - Шефер, Јасмина
PY  - 2012
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/761
AB  - Они потом
анализирају методе подучавања/учења којима се подржава
дивергентно мишљење у школи које се манифестује кроз игру и
остале имагинативне активности, асоцијативне интеракције,
решавање отворених (неструктурисаних) проблема, праксу ис-
траживања (Јасмина Шефер) као и креативни хеуристички
дијалог (Владета Милин).
AB  - The teaching/
learning methods of enhancing divergent thinking in school were
discussed, such as play and imaginative activities, associative interactions,
solving open ended (unstructured) problems, researching
practice (Jasmina Šefer), and creative heuristic dialogue (Vladeta
Milin).
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део
T1  - Игра и машта у настави: експонент дивергентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње
EP  - 242
IS  - 2
SP  - 213
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_761
ER  - 
@inbook{
author = "Шефер, Јасмина",
year = "2012",
abstract = "Они потом
анализирају методе подучавања/учења којима се подржава
дивергентно мишљење у школи које се манифестује кроз игру и
остале имагинативне активности, асоцијативне интеракције,
решавање отворених (неструктурисаних) проблема, праксу ис-
траживања (Јасмина Шефер) као и креативни хеуристички
дијалог (Владета Милин)., The teaching/
learning methods of enhancing divergent thinking in school were
discussed, such as play and imaginative activities, associative interactions,
solving open ended (unstructured) problems, researching
practice (Jasmina Šefer), and creative heuristic dialogue (Vladeta
Milin).",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део",
booktitle = "Игра и машта у настави: експонент дивергентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње",
pages = "242-213",
number = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_761"
}
Шефер, Ј.. (2012). Игра и машта у настави: експонент дивергентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње. in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део
Београд : Институт за педагошка истраживања.(2), 213-242.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_761
Шефер Ј. Игра и машта у настави: експонент дивергентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње. in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део. 2012;(2):213-242.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_761 .
Шефер, Јасмина, "Игра и машта у настави: експонент дивергентног мишљења и подстицај стваралачког процеса, иницијативе и сарадње" in Стваралаштво, иницијатива и сарадња импликације за образовну праксу II део, no. 2 (2012):213-242,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_761 .

Истраживачки приступ и креативност у настави подразумевају отвореност за различитости

Шефер, Јасмина

(Београд : Институт за педагошка истраживања, 2003)

TY  - CHAP
AU  - Шефер, Јасмина
PY  - 2003
UR  - http://ipir.ipisr.org.rs/handle/123456789/365
AB  - Creativity implies openness for recognition of diversities, because it is in itself susceptible to
various problems and abilities for developing diverse ideas, flexible interdisciplinary approach
to problems from various aspects and to discovering original solutions different from standard.
Democratic atmosphere that promotes the dialogue and freedom of thinking creates conditions
for recognizing the diversities, thereby for supporting the development of creative and critical
thinking in school. Many researchers and educators, the author of the present paper too, have
already shown recognition of diversities in teaching through their commitment to groupcooperative,
active, interactive, drama, multi-frontal and different alternative teaching methods.
The aim of the paper is to primarily point to the contribution of student creative and exploratory
work. Especially, if exploratory work is organized as team-work, it develops openness for
various problems, the skill of approaching the problem from various aspects (flexibly and
interdisciplinary), creative association of distant ideas, utilization of methodology and
exploratory work procedures that provide logical ways of searching for solutions and
susceptibility to the new, different and unexplored. Recognition of individual abilities of team
members, which can be productive for the exploration process, encourages talents and group
consciousness about the necessity and benefits of individual and cultural differences among
people.
PB  - Београд : Институт за педагошка истраживања
T2  - Уважавање различитости и образовање
T1  - Истраживачки приступ и креативност у настави подразумевају отвореност за различитости
T1  - Exploratory approach and creativity in teaching imply openness for diversities
EP  - 116
SP  - 114
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_365
ER  - 
@inbook{
author = "Шефер, Јасмина",
year = "2003",
abstract = "Creativity implies openness for recognition of diversities, because it is in itself susceptible to
various problems and abilities for developing diverse ideas, flexible interdisciplinary approach
to problems from various aspects and to discovering original solutions different from standard.
Democratic atmosphere that promotes the dialogue and freedom of thinking creates conditions
for recognizing the diversities, thereby for supporting the development of creative and critical
thinking in school. Many researchers and educators, the author of the present paper too, have
already shown recognition of diversities in teaching through their commitment to groupcooperative,
active, interactive, drama, multi-frontal and different alternative teaching methods.
The aim of the paper is to primarily point to the contribution of student creative and exploratory
work. Especially, if exploratory work is organized as team-work, it develops openness for
various problems, the skill of approaching the problem from various aspects (flexibly and
interdisciplinary), creative association of distant ideas, utilization of methodology and
exploratory work procedures that provide logical ways of searching for solutions and
susceptibility to the new, different and unexplored. Recognition of individual abilities of team
members, which can be productive for the exploration process, encourages talents and group
consciousness about the necessity and benefits of individual and cultural differences among
people.",
publisher = "Београд : Институт за педагошка истраживања",
journal = "Уважавање различитости и образовање",
booktitle = "Истраживачки приступ и креативност у настави подразумевају отвореност за различитости, Exploratory approach and creativity in teaching imply openness for diversities",
pages = "116-114",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_365"
}
Шефер, Ј.. (2003). Истраживачки приступ и креативност у настави подразумевају отвореност за различитости. in Уважавање различитости и образовање
Београд : Институт за педагошка истраживања., 114-116.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_365
Шефер Ј. Истраживачки приступ и креативност у настави подразумевају отвореност за различитости. in Уважавање различитости и образовање. 2003;:114-116.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_365 .
Шефер, Јасмина, "Истраживачки приступ и креативност у настави подразумевају отвореност за различитости" in Уважавање различитости и образовање (2003):114-116,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ipir_365 .